פסיכיאטריה

פגיעה באיכות החיים נותרת זמן רב גם לאחר טיפול מוצלח באירוע מוחי (מתוך כנס ה-WSC)

שנים לאחר טיפול מוצלח באירוע מוחי איסכמי עדיין ניתן לזהות בעיות רפואיות, גם בחולים במצב תפקודי טוב מאוד לפי סולם NIHSS (National Institute of Health Stroke Scale), כך עולה מתוצאות מחקר חדש משבדיה, שהוצגו במהלך כנס ה-World Stroke Congress.

המחקר נערך במהלך תקופה של 18 חודשים בין 2009-2010 וכלל 75 חולים לאחר תרומבקטומי או טיפול תרומבוליטי בשל אירוע מוחי ראשון. החוקרים שאלו שאלונים כ-5 שנים מאוחר יותר וכן הושלמו ביקורי בית שש שנים לאחר האירוע המוחי, שכללו ראיונות, בדיקה גופנית ושאלונים נוספים.

54 מהחולים שרדו עד תום המעקב, 31 (57%) השיבו על הסקר ו-16 הסכימו לביקורי בית. בסיכומו של דבר, שיעורי רה-פרפורזיה היו די טובים וכך גם מרבית התוצאים התפקודיים. ב-4 חולים לאחר תרומבקטומיה, שש שנים לאחר האירוע המוחי מדדי NIHSS עמדו על 0,0, 1 ו-3, בהתאמה. ב-12 החולים לאחר טיפול תרומבוליטי מדדי NIHSS היו נמוכים מ-2 נקודות בתשעה נבדקים.

למרות זאת, מדד השפעת אירוע מוחי הדגים בעיות בכל התחומים שנבחנו, כאשר בעיות רגשיות היו המשמעותיות ביותר. מדד EuroQol Quality of Life Scale הדגים כי 33% מהמשיבים סבלו מבעיות בדרגה מתונה בניידות, ב-50% תועדו כאב או אי-נוחות וב-43% זוהו סימני דיכאון, למרות ש-56% היו עצמאיים בתפקודם ולמרות שיפור גדול במדדי NIHSS לאורך המעקב. ליקוי קוגניטיבי תועד ב-38% מהנבדקים.

נראה כי ציפיות המטופלים הגדירו את הבעיות הרפואיות בעיניהם. לדוגמא, אחד המטופלים התלונן כי לא יכל לקפוץ כפי שיכל בעבר בזמן משחקי כדורעף. לכן, גם בהעדר חסר מוטורי בולט בבדיקה קלינית, עדיין המטופל דיווח על איכות חיים ירודה.

החוקרים מצאו כי ככל שהחולים משתפרים, רבים מצפים לשיפור נוסף בתפקוד ודבר זה עשוי להשפיע על אופן תפישתם את איכות החיים שלהן. המסקנה היא כי בהחלט יש מקום לשיפור המעקב אחר חולים לאחר טיפול רה-פרפוזיה לאירוע מוחי.

מתוך כנס ה-WSC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה