פסיכיאטריה

ההשפעה של טיפול ב-Valproate על מדדי האינטליגנציה בילדים (Lancet Neurol.)

מחקר NEAD (Neurodevelopmental Effects of Antiepileptic Drugs), שפורסם בכתב העת Lancet Neurology, מספק עדויות נוספות התומכות בקשר בין טיפול ב-Valproate במהלך ההיריון ובין ירידה ביכולת הקוגניטיבית של הצאצאים.

החוקרים כותבים כי Valproate אינה בחירה טובה לטיפול בנשים בגיל הפוריות. לדבריהם, ידוע כי שיעור המומים נע סביב 10%. מעבר לכך, ישנה פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, שזוהתה לראשונה בילד בילדים בגילאי שלוש שנים מוקדם במהלך המחקר.

מהתוצאות העדכניות עולה כי טיפול ב- Valproate לווה בירידה במדדי האינטליגנציה בהיקף של 7-10 נקודות בגיל שש שנים. מדובר בירידה די דרמטית, עם השפעה על היכולת של האם לעבוד ולהכניס משכורת נאה. מרבית הנשים לא היו בוחרות בטיפול ב- Valproate במידה והיו מודעות לסיכונים.

מחקר NEAD כלל 305 נשים הרות עם אפילפסיה, שנטלו תרופה אנטי-אפילפטית אחת (Carbamazepine, Lamotrigine, Phenytoin או Valproate) בין 1999-2004 ב-25 מרכזי אפילפסיה בבריטניה וארה”ב. התוצא העיקרי היה מדדי האינטליגנציה בילדים, תוך תיקון לאינטליגנציה אימהית, סוג התרופות האנטי-אפילפטיות, המינון שניתן, שבוע הלידה ונטילת חומצה פולית לפני ההיריון.

מבין 311 הילדים, 224 השלימו שש שנות מעקב. מהתוצאות עולה כי מדדי האינטליגנציה בגיל שש שנים היו נמוכים יותר לאחר חשיפה ל- Valproate, בהשוואה לתוצאות לאחר חשיפה לתרופות אחרות.

בילדים שנחשפו ל- Valproate גם זוהו מדדים נמוכים יותר ביכולת המילוליות ותפקודי הזיכרון, בהשוואה לאלו שנחשפו לתרופות אנטי-אפילפטיות אחרות, ובתפקוד ניהולי ולא-מילולי, בהשוואה ל-Lamotrigine (אך לא Carbamazepine או Phenytoin).

ההשפעות השליליות של Valproate היו תלויות-מינון, וזה הצפוי מתרופה טרטוגנית.

החוקרים זיהו קשר בין מדדי האינטליגנציה באם ובין מדדי האינטליגנציה בילד בכל התרופות, למעט Valproate, רמז לכך שחשיפה ל- Valproate פוגעת בקשר הנ”ל.

הם גם מצאו כי הן Valproate והן Lamotrigine נקשרו עם שכיחות נמוכה יותר של העדפת יד ימין, בהשוואה למדגם של ילדים בריאים ששימש כקבוצת ביקורת. לטענתם, ממצאים אלו מעידים כי חשיפה עוברית לחלק מהתרופות האנטי-אפילפטיות עשויה להשפיע על העדפת צד.

תצפית נוספת העולה מהמחקר נוגעת לנושא נטילת חומצה פולית לפני ההיריון בילדים לאימהות שנטלו חומצה פולית סביב ההפריה, מדדי האינטליגנציה היו גבוהים יותר, בהשוואה לילדים לאימהות שלא נטלו את התוספים.

החוקרים זיהו עליה של שבע נקודות במדדי האינטליגנציה עם נטילת חומצה פולית סביב תקופת ההפריה, כאשר נראה כי הקשר היה תלוי-מינון. הם מציינים כי מחקרים אחרים הדגימו תוצאות דומות בנשים ללא אפילפסיה, וכעת נראה כי חומצה פולית גם משפרת את התפקוד הקוגניטיבי וזוהי סיבה נוספת להמלצה על נטילת חומצה פולית בנשים המתכננות להרות.

ההשפעה החיובית של חומצה פולית על מדדי האינטליגנציה הוגבלה לתקופה סביב ההפריה, ולא זוהתה השפעה דומה במידה והחלו בטיפול בשלב מאוחר יותר במהלך ההיריון.

Lancet Neurol. Published online January 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה