פסיכיאטריה

קשר מנה-תגובה בולט עם שימוש במתאמפטמינים ותסמיני פסיכוזה (JAMA Psychiatry)

הסיכון להתפתחות תסמינים פסיכוטיים עולה במהלך תקופות שימוש במתאמפטמינים בקרב מטופלים המשתמשים בסמים לאורך זמן ממושך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מאוסטרליה, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.

החוקרים זיהו כי עם שימוש ארוך-טווח במתאמפטמינים נרשמה עליה של פי חמש בסבירות לתסמינים פסיכוטיים במהלך תקופות השימוש במתאמפטמינים, בהשוואה לתקופות בהן הפסיקו את השימוש. תסמינים אלו כללו חשדנות (81%), מחשבות או תוכן מחשבות חריג (35%) והזיות (51%).

לדברי החוקרים, קיים קשר בין מתאמפטמינים ובין הופעת תסמיני פסיכוזה, אך לא היה ברור היקף הקשר ועד כמה נובע מפסיכוזה פרה-מורבידית בחולים המשתמשים בסמים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את השינוי בסבירות להופעת תסמיני פסיכוזה במהלך תקופות שימוש במתאמפטמינים.

המחקר הפרוספקטיבי כלל ארבע תקופות מעקב בנות חודש אחד, להערכת הקשר בין שינויים בשימוש במתאמפטמינים ובין הסיכון להופעת תסמיני פסיכוזה בחולים עם הזמן. מדגם המחקר כלל 278 משתתפים בגילאי 16 שנים ומעלה, שענו על קריטריוני DSM-IV לתלות במתאמפטמינים בתחילת המחקר, אך לא ענו על הקריטריונים לסכיזופרניה או מאניה. התוצאים העיקריים כללו תסמיני פסיכוזה משמעותיים בחודש האחרון, שהוגדרו בנוכחות מדד של ארבע נקודות ומעלה בכל אחד ממרכיבי Brief Psychiatric Rating Scale להערכת חשדנות, הזיות או תוכן מחשבות חריג. מספר ימי השימוש במתאמפטמינים בחודש האחרון נבחן באמצעות מדד Opiate Treatment Index.

החוקרים מדווחים על עליה של פי חמש בסבירות לתסמיני פסיכוזה במהלך תקופות שימוש במתאמפטמינים, בהשוואה לתקופות בהן לא המשתתפים לא השתמשו בסמים (יחס סיכויים של 5.3, p<0.001), עם קשר תלוי-מינון בולט (1-15 ימי שימוש במתאמפטמינים לעומת הימנעות במהלך החודש האחרון: יחס סיכויים של 4.0; 16 ימי שימוש ומעלה, בהשוואה להימנעות בחודש האחרון, יחס סיכויים של 11.1).

שימוש תדיר בקנאביס ו/או אלכוהול (16 ימים בחודש האחרון ומעלה) הביא לעליה נוספת בסיכויים להופעת תסמיני פסיכוזה (יחס סיכויים של 2.0 עם קנאביס; יחס סיכויים של 2.1 עם אלכוהול).

החוקרים מסכמים וכותבים כי זוהתה עליה תלוית-מינון ברורה בהופעת תסמיני פסיכוזה במהלך תקופות שימוש במתאמפטמינים בקרב נבדקים המשתמשים בסם לאורך זמן.

JAMA Psychiatry. 2013;():1-6

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה