פסיכיאטריה

ההשפעה של פרוקטוז על שינויים במוח המובילים לאכילת-יתר (JAMA)

צריכת פרוקטוז עשויה להוביל לשינויים במוח ולהביא לאכילת-יתר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 2 בינואר של כתב העת Journal of the American Medical Association.

לדברי החוקרים, עליה בצריכת פרוקטוז הקבילה לעליה בשכיחות השמנת-יתר, והסברה כי דיאטה עתירת פרוקטוז מעודדת עליה במשקל ועמידות לאינסולין. במחקר הנוכחי, הם הראו במתנדבים בריאים כי למרות שצריכת גלוקוז הובילה לפעילות מופחתת בהיפותלמוס, אינסולה וסטריאטום ב-MRI אזורים האחראיים לבקרת תאבון, מוטיבציה וגמול0 כמו גם עליה בקשרים התפקודיים בין היפותלמוס ותחושת שובע. לצריכת פרוקטוז לא היו השפעות דומות.

החוקרים התבססו על בדיקת MRI לכימות זרימת הדם המוחית האזורית ב-20 מבוגרים במשקל תקין לפני ואחרי צריכת משקה גלוקוז או פרוקטוז במינון 75 גרם.

הם מצאו כי צריכת גלוקוז, אך לא צריכת פרוקטוז, הביאה להפחתת פעילות היפותלמוס, אינסולה וסטריאטום. צריכת גלוקוז הביאה גם לעליה בקשרים התפקודיים ברשת בין ההיפותלמוס והסטריאטום ולעליה בתחושת השובע והמלאות.

התגובה המוחית הייתה שונה מאוד לאחר צריכת כמות דומה של פרוקטוז. לא רק שפרוקטוז לא הוביל לירידה בפעילות בהיפותלמוס, אך זוהתה עליה קטנה וזמנית בפעילות ההיפותלמוס.

בדומה להיפותלמוס, לא נרשמה הפסקה בפעילות הסטריאטום עם צריכת פרוקטוז, שייתכן ומביא להפחתת תגובות אינהיביטוריות. צריכת פרוקטוז לוותה גם ברמות אינסולין נמוכות יותר.

ממצאים אלו תומכים בסברה כי לפרוקטוז השפעה על תהליכי בקרת התאבון במוח האדם, וכך מעודד צריכת מזון.

JAMA. 2013;309:63-70, 85-86

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה