פסיכיאטריה

מה בין צבע וצורת הכדורים ובין ההיענות של חולים לטיפול? (Arch Intern Med)

ממצאי מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine, מצביעים על קשר בין הבדלים בצורה ובצבע של תרופות מסחריות וגנריות ובין שיעורי הפסקת הטיפול התרופתי.

החוקרים כותבים כי להבדלים במראה של התרופות עשויות להיות השלכות משמעותיות על הטיפול בחולים. שינויים בין תכשירים גנריים עם מאפיינים פיזיקאליים שונים עשויים לגרום לבלבול ולהביא להפחתת ההיענות או לטעויות במרשם לטיפול תרופתי. עם זאת, הם לא הצליחו למצוא מחקרים אמפיריים להערכת ההשלכות של שינויים במראה הכדורים במחקר מבוסס-אוכלוסייה.

לפיכך, החוקרים אספו נתונים רפואיים ונתוני טיפול תרופתי ממאגר Health-Core Integrated Research Database , במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין מאפייני הכדורים ובין היענות החולים לשמונה תרופות נוגדות-פרכוס. מבין כ-11,400 חולים עם אי-הקפדה על טיפול בתרופות נוגדות-פרכוס (שהוגדר כאי-ניפוק של מרשם חדש בתוך חמישה ימים לאחר התוקף של המרשם הקודם) וכ-50,000 ביקורות (שתאמו בגיל, מין, מספר המרשמים החוזרים ואבחנה של הפרעה פרכוסית) ללא אירועים של אי-הקפדה על הטיפול.

החוקרים מצאו כי הבדלים בצבע לוו בעליה של 27% בסיכוי לאי-הקפדה על הטיפול התרופתי (יחס סיכויים מתוקן של 1.27). בחולים עם הפרעה פרכוסית, הבדלים בצבע הכדורים לוו בעליה של 53% בסיכוי לאי-הקפדה על הטיפול התרופתי (יחס סיכויים מתוקן של 1.53).

שינויים בצורת הכדורים לוו בעליה בסיכויים לאי-התאמה בכדורים במדגם כולו (יחס סיכויים מתוקן של 1.47) ובחולים עם הפרעה פרכוסית (יחס סיכויים מתוקן של 3.15), אם כי החוקרים מדגישים כי ההבדלים הללו לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מוסיפים כי ההבדלים בצבע היו נפוצים יותר מההבדלים בצורת הכדורים. לדוגמא, Ethosuximide היה זמין ב-19 שילובי צבעים שונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דרושים אמצעים שיבטיחו כי החולים יקפידו על נטילת הטיפול התרופתי לאחר החלפה בין תרופות בעלות פעילות ביולוגית דומה.

Arch Intern Med. Published online December 31, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה