פסיכיאטריה

חשיבות מלטונין בתסמונת דיסמורפית קדם-וסתית (PLoS One)

מתוצאות מחקר פיילוט שפורסמו בכתב העת PLoS One עולה קשר אפשרי בין שינויים בבקרת הפרשת מלטונין ובין התפתחות הפרעות במצב הרוח בנשים עם תסמונת דיסמורפית קדם-וסתית (PMDD או Premenstrual Dysmorphic Disorder).

החוקרים מקנדה מסבירים כי עלתה השערה כי שינויים בהורמוני השחלה עשויים לשנות את הביטוי של הקוצב המחזורי האנדוגני ולעורר שינויים במצב הרוח בנשים מועדות. למרות שהנתונים בנושא מוגבלים ולא-עקביים, מחקר קודם הדגים הפרעה במקצב מלטונין ב-PMDD.

המחקר הנוכחי כלל חמש נשים עם PMDD וחמש ביקורות בריאות. החוקרים בחנו את השינויים ברמות ההורמונים ומצבי הרוח של נשים בשתי קבוצות אלו במהלך תקופה של 24 שעות בשלב הפוליקולארי והלוטאלי של המחזור החודשי. בנשים עם PMDD השטח מתחת לעקומה של מלטונין היה נמוך יותר משמעותית במהלך 24 שעות במהלך השלב הלוטיאלי, כאשר נשים אלו היו תסמיניות, בהשוואה למצב במהלך השלב הפוליקולארי, כאשר התסמינים שככו.

בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת, בנשים עם PMDD השטח מתחת לעקומה של מלטונין היה נמוך יותר משמעותית במהלך 24 שעות במהלך השלב הלוטאלי. בדומה, האמפליטודה של מלטונין הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת PMDD במהלך השלב הלוטאלי, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

החוקרים בחנו את מצב הרוח של הנשים, באמצעות מדד VAS (Visual Analog Scale) תוך התמקדות בארבעת התסמינים העיקריים (מצב רוח דיכאוני, מתח, אי-יציבות ואי-שקט) בנפרד, וסיכמו את הממוצע של ארבעת המדדים הללו יחדיו להכנת מדד כולל הקרוי VAS-core. למרות שלא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות בגיל הממוצע, מדד מסת הגוף, אורך המחזור החודשי או רמות פרוגסטרון ואסטרדיול בשלב הלוטאלי או הפוליקולארי, בנשים עם PMDD מדדי VAS-core היו גבוהים יותר משמעותית בשלב הלוטאלי, בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת. מצב הרוח של נשים עם PMDD היה גרוע יותר משמעותית במהלך השלב הלוטאלי של המחזור החודשי, בהשוואה לשלב הפוליקולארי.

זוהו הבדלים משמעותיים ברמות מלטונין בלילה בנשים עם PMDD, הן בשלב הפוליקולארי והן בשלב הלוטאלי, בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת. במחקר הנוכחי, ההפרשה הלילית של מלטונין בנשים עם PMDD הייתה מופחתת בשני השלבים של המחזור החודשי, בהשוואה לביקורות. ייתכן והפרשה מופחתת של מלטונין בלילה תורמת להפרעות בשינה, תסמין נפוץ בנשים עם PMDD.

PLoS One. Published online December 19, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה