פסיכיאטריה

משקאות אנרגיה והסיבוכים על-רקע קפאין (JAMA)

לפני למעלה ממאה שנים הוחרמו עשרות חביות קוקה-קולה בטנסי, לאחר שנקבע כי הקפאין בקוקה-קולה מהווה סיכון בריאותי משמעותי. מקרה זה נמשך שנים ובסופו של דבר חברת קוקה-קולה הפחיתה את תכולת הקפאין במוצריה והצעדים המשפטיים בוטלו. בשנת 2012, מנהל התרופות והמזון האמריקאי בחן בשנית את המוצרים המכילים קפאין, משקאות האנרגיה למיניהם, בשל חששות בנוגע לבטיחות המוצרים. חלק מהמשקאות הללו נקשרו עם מקרי תמותה לא-צפויים באנשים בריאים למראית עין.

בשנת 2010, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול הוגדרו כלא-בטוחים ע”י מנהל התרופות והמזון האמריקאי. השינוי המהיר בתפיסה הציבורית את משקאות אנרגיה ממשקאות שאינם מזיקים למשקאות קטלניים, היא חסרת תקדים.

משקאות אנרגיה החלו להופיע בארצות הברית בשנת 1997 ומאז זכו לפופולאריות שהלכה וגדלה: כאשר בארצות הברית צרכו למעלה מ-2.3 מיליארד משקאות אנרגיה בשנת 2005 ושש מיליארד משקאות אנרגיה בשנת 2010. כ-6% מהגברים הצעירים בארצות הברית צרכו משקה אנרגיה כל יום. בסקר שנערך לאחרונה בקרב חיילי ארצות הברית מעבר לים, 45% דיווחו על צריכה יומית של משקאות אנרגיה.

התוויות המצורפות למרבית משקאות האנרגיה אינן מפרטות את תכולת הקפאין וחלק גדול מהמוצרים מכיל מרכיבים טבעיים, דוגמת גינקו, כך שמוצרים אלו מסווגים כתוספים תזונתיים ולא כתרופות.

מיליוני האנשים השותים משקאות אלו מקווים להגדלת האנרגיה, העירנות או הסיבולת, אך רבים אינם מודעים לכמות הקפאין שהם צורכים. כתוצאה מכל, מינוני יתר של קפאין הובילו לתחלואה חמורה ואף מקרי תמותה נדירים עקב הרעלת קפאין.

הרעלת קפאין אופיינה רק לאחרונה, כאשר חוקרים משבדיה ערכו סקירה מקיפה שהגדירה מינונים רעילים של קפאין. כוס קפה אחת מביאה לעליה של 1-2 מיקרוגרם למ”ל קפאין בדם. מבין 5,000 בדיקות אוטופסיה בשבדיה,  ב-20 מקרים רמות הקפאין עלו על 80 מיקרוגרם למ”ל, רמה העשויה להיות קטלנית. הסיבה לתמותה ב-12 מהמקרים הללו (גיל ממוצע של 41 שנים) הייתה הרעלת קפאין, עם כי במספר חולים זוהו תרופות אחרות בזרם הדם. הפרעת קצב זוהתה כסיבה הנפוצה ביותר לתמותה על-רקע קפאין.

צריכת 3-10 גרם קפאין בזמן קצר עשויה להיות קטלנית. קפאין נספג היטב ומגיע לשיא בדם בתוך 15-45 דקות מהצריכה ועובר מטבוליזם במהירות ע”י הכבד למרכיב המעורר דוגמת תיאופילין ותיאוברומין. אלכוהול ותרופות אחרות עשויים להאריך את זמן מחצית החיים של קפאין ולתרום להשפעה הרעילה. מרבית המשקאות הקלים ומשקאות הקפה, כמו גם משקאות אנרגיה, מכילים כ-100 מ”ג קפאין במשקה. משקאות אנרגיה מעטים מכילים עד 250 מ”ג קפאין למשקה.

לאור העליה בפופולאריות של מוצרים אלו, על רופאים לשאול את מטופליהם אודות צריכת משקאות אנרגיה, בעיקר הדבר אמור לגברים צעירים. בנוסף, יש להקפיד על פרסום מידע בנוגע לתכולת הקפאין במשקאות הנפוצים ביותר, כאשר ריכוז נמוך מ-500 מ”ג קפאין ביום נחשב כמינון יומי בטוח. בחולים עם מחלות לב או כבד מומלץ מינון יומי נמוך יותר, או להימנע כליל מצריכת קפאין.

JAMA. 2012;():1-2

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה