פסיכיאטריה

תרופה ניסיונית עשויה לסייע בהקלה על דיכאון תוך מספר דקות (Biol Psychiatry)

למרות שתרופה ניסיונית חדשה, המתוארת כגרסה ידידותית יותר של קטמין, מביאה להקלה מהירה בתסמיני דיכאון, עם השפעה שאינה נותרת לאורך זמן ממושך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Biological Psychiatry.

ממחקר החתך הקטן נערך ע”י חוקרים מה-NIMH (National Institute of Mental Health) וכלל 22 מבוגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, שהיו מאושפזים בתקופה שבין דצמבר 2009 ועד דצמבר 2011, בגיל ממוצע של 51.5 שנים.

כל המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בעירוי יחיד של AZD6765 במינון 150 מ”ג, עם עירוי תואם של תמיסת סיליין  (פלסבו) לאחר שבוע, או לסדר הפוך: פלסבו ולאחריו הטיפול הפעיל.

התוצא העיקרי היה הערכת תסמיני דיכאון לפי מדד MADRS (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale) בתחילת המחקר ולאחר 60, 80, 110 ו-230 דקות ממתן העירוי ובעת ביקורי המעקב לאחר 1, 2, 3 ו-7 ימים. מדדים משניים כללו את מדד Hamilton Depression Rating Scale.

מהנתונים עולה כי לאחר עירוי יחיד של AZD6765, בקרוב ל-32% מהחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית עמידה לטיפול נרשמה ירידה משמעותית במדד התסמינים לאחר 80 דקות, בהשוואה ל-15% מהחולים לאחר מתן פלסבו.

למרות שלאחר קבלת התרופה הניסיונית, הירידה הכוללת במדדי הדיכאון ארכה 30 דקות בלבד, בחלק מהחולים נותרה השפעה נוגדת-דיכאון שיירית למשך עד יומיים לאחר מכן.

החוקרים מסבירים כי AZD6765 פועל דרך מערכת גלוטמאט במוח אותו מנגנון במוח כמו נוגד הדיכאון קטמין. בנוסף, אין דיווחים אודות תופעות לוואי פסיכוטומימטיים על-רקע הטיפול, המופיעים לעיתים קרובות עם קטמין.

עירוי יחיד של התרופה במינון נמוך הביא להשפעה מהירה בתוך שעתיים, בהשוואה לשבועות רבים של חלק גדול מהטיפולים הזמינים כיום. בנוסף, אלו שהגיבו ניסו בעבר תרופות רבות. מכן עולה כי ההשפעה נוגדת הדיכאון המהירה עשויה להופיע בחולים קשים בתוך פרק זמן קצר ולכך עשויה להיות השפעה רבה על בריאות הציבור.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי מדובר היה במחקר ניסיוני להוכחת עיקרון וכי דרושים מחקרים נוספים בנושא. מעתה, מדובר בבחינת מינונים שונים, מינונים חוזרים וכדומה. כמו כן, המחקר פותח את הדלת לחוקרים אחרים ולחברות תרופות לנסות לזהות תכשירים אחרים בעלי השפעה מהירה, ללא תופעות הלוואי של קטמין.

Biol Psychiatry. Published online December 3, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה