פסיכיאטריה

האם דכאון מוביל לליקוי קוגניטיבי ולדמנציה בקשישים? (American Journal of Geriatric Psychiatry)

מאת מערכת e-Med

מחקר חדש טוען שדכאון הוא גורם סיכון משמעותי לליקוי קוגניטיבי מתון (MCI) ולדמנציה גם באוכלוסיה מבוגרת מאוד. בלמעלה מ-300 נשים קשישות בנות לפחות 85 שנים שנסקרו במסגרת המחקר, הקבוצה שהראתה הכי הרבה תסמיני דכאון היתה בסיכון של יותר מפי 3 לפתח MCI או דמנציה במהלך חמש השנים הבאות, בהשוואה לקבוצה שבה נראו הכי פחות תסמיני דכאון. 

הנשים המשתתפות עברו מבדקי GDS בתחילת המחקר ולאחר 5 שנים. ציון של 6 או גבוה יותר הצביע על סימפטומים מוגברים של דכאון. המשתתפות עברו גם הערכה קוגניטיבית  ומבחנים נוירופסיכולוגיים בפגישת המעקב בתום 5 שנים. 

התוצאות הראו כי 70% מהמשתתפות שסבלו מסיפטומים מוגברים לדכאון בתחילת המחקר פיתחו MCI בתום חמש שנים, בהשוואה לפחות מ-40% מהנשים שהשיגו ציון נמוך (תסמיני דכאון נמוכים) במבדק ה-GDS. כמעט 65% מהנשים עם ציונים גבוהים ב”סקירת הדכאון” פיתחו דמנציה, לעומת 37% באלו עם הציונים הנמוכים יותר. פחות מ-20% מהמשתתפות שהציגו סימפטומים משמעותיים לדכאון בתחילת המחקר שמרו על מצב קוגניטיבי תקין לעומת כ-45% מהנשים שלא סבלו מדכאון.

לסיכום, סימפטומים מוגברים של דיכאון מהווים גורם סיכון חשוב להתדרדרות קוגניטיבית ותפקוד קוגנטיבי נמוך בנשים בנות 80 ו-90.

מחקרים עתידיים יוכלו להמשיך ולנסות לבסס קשר סיבתי בין דכאון ל-MCI ולדמנציה, לבדוק האם טיפול בדיכאון עשוי למנוע את את הליקויים הקוגניטיביים.

לידיעה במדסקייפ

למחקר ב- American Journal of Geriatric Psychiatry

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה