פסיכיאטריה

כח שריר בגיל ההתבגרות ותמותה בגיל צעיר (BMJ)

מאת מערכת e-Med

כח שריר נמוך בגיל ההתבגרות הוא גורם סיכון לתמותה מסיבות עיקריות במבוגרים צעירים, כמו התאבדות או מחלות לב. ההשפעה שהיתה לכח שריר נמוך על התמותה היתה דומה לסיבות מוכרות כמו BMI ולחץ דם.

מטרת המחקר היתה לבדוק את ההשפעה ארוכת הטווח של חוזק השריר בגיל העשרה על תמותה בגיל צעיר (מתחת לגיל 55). המחקר נערך בשוודיה ועקב אחר למעלה ממיליון נערים שוודים בני 16-19 למשך 24 שנים.

בתחילת המחקר, נבחנו יכולת מתיחת הברך, חוזק אחיזת היד וכיפוף המרפק, כמו גם נמדדו לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי וה-BMI. החוקרים ניתחו את הנתונים כדי להעריך את יחס הסיכון לתמותה לפי קטגוריות חוזק השריר.

במשך שנות המעקב, 24 שנים,  מתו כ-26,145 משתתפים. התאבדות היתה שכיחה יותר בקרב צעירים (22.3%) מאשר מחלות קרדיווסקולריות (7.8%) או סרטן (14.9%).

כח שריר גבוה בגיל ההתבגרות, כפי שהוערך על פי מבדקי מתיחת הברך וכח אחיזת היד, נקשר עם סיכון נמוך של 20-35% לתמותה מוקדמת מכל סיבה או ממחלת לב, בלי קשר ללחץ הדם שנמדד ולמדד ה-BMI. לא נצפה קשר לתמותה מסרטן.

צעירים שהיו חזקים יותר היו בסיכון נמוך , כ-20-30% פחות למוות בהתאבדות, וב-15- 65% סיכון פחות לאבחנה פסיכיאטרית (סכיזופרניה ושינויים במצב הרוח, למשל). הנבדקים שהיו בעשירון התחתון בכח השריר הראו סיכון גבוה בהרבה לתמותה מסיבות שונות. תמותה מכל סיבה (לכל 100,000 שנות אדם) נעה בין 122.3 ל-86.9 לקבוצה החלשה מול הקבוצה החזקה; 9.5 מול 5.6 בהתאמה לתמותה ממחלות לב ו-24.6 ו- 16.9 למוות בהתאבדות.

לסיכום, כח שריר נמוך בגיל ההתבגרות מהווה גורם סיכון לתמותה מסיבות שונות במבוגרים צעירים, מהתאבדות או ממחלות לב. ההשפעה שהיתה לכח שריר נמוך על התוצאות היתה דומה לסיבות מוכרות כמו BMI ולחץ דם.

לידיעה ב –BMJ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה