פסיכיאטריה

מה בין טיפול בתרופות ממשפחת SSRI ובין דימומים מוחיים? (Neurology)

הקשר בין תרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) ובין דימום ממערכת העיכול מוכר היטב. מחקרים אחרים בנושא הסיכון לאירועים מוחיים המורגיים, העלו תוצאות סותרות. כעת נערכה מטה-אנליזה חדשה להערכת העדויות האפידמיולוגיות הנוגעות לקשר בין חשיפה לתרופות ממשפחת SSRI ובין הסיכון לדימום במערכת העצבים המרכזית.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית בחיפוש אחר מחקרים תצפיתיים ומבוקרים, להשוואת SSRI אל מול קבוצת ביקורת וזוהו 16 מחקרים עם למעלה מחצי מיליון משתתפים.

מהנתונים עולה קשר בין דימום תוך-גולגולתי ובין חשיפה ל-SSRI הן מניתוחים סטטיסטיים לא-מתוקננים (סיכון יחסי של 1.48) והן מניתוחים מתוקננים (סיכון יחסי של 1.51). כמו כן, זוהה קשר בין דימום תוך-גולגולתי ובין חשיפה ל-SSRI (סיכון יחסי של 1.68 ו-1.42, בהתאמה).

בתת-קבוצה שכללה חמישה מחקרים (3 עם דימומים תוך-גולגולתיים, מחקר אחד שדיווח על אירוע מוחי המורגי ומחקר אחר שדיווח על דימום תוך-מוחי), חשיפה ל-SSRI בשילוב עם נוגדי-קרישה פומיים, נקשרה עם סיכון מוגבר לדימומים, בהשוואה לנוגדי-קרישה פומיים בלבד (סיכון יחסי של 1.56).

כאשר החוקרים בחנו את כל המחקרים יחדיו, זוהה סיכון מוגבר במחקרי עוקבה (סיכון יחסי של 1.61), במחקרי מקרה-ביקורת (סיכון יחסי של 1.34) ובמחקרי מקרה-מוצלב (סיכון יחסי של 4.24).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה קשר בין טיפול בתרופות ממשפחת SSRI ובין סיכון מוגבר לדימום תוך-מוחי ותוך-גולגולתי, אם כי לאור השכיחות הנמוכה של אירועים אלו, הסיכון האבסולוטי ככל הנראה נמוך מאוד.

Neurology published online 17 October 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה