פסיכיאטריה

אימון קוגניטיבי לאחר ניתוח מעקפים מסייע בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי (J Behav Med)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס Congress of Physical Medicine and Rehabilitation עולה כי אימון קוגניטיבי עשוי לשפר את תפקודי הזיכרון והקשה בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

ממצאי המחקר מאשרים כי בחולים מבוגרים לאחר ניתוח מעקפים צפויה הידרדרות קוגניטיבית לאחר הניתוח, אך נראה כי אימון קוגניטיבי משפר את תפקודי הזיכרון והקשב, עדות לכך שאימון זה עשוי לשמש ככלי חשוב בשיקום של החולים.

המחקר כלל 44 מבוגרים בגילאי 65 ומעלה, שהיו מתוכננים לניתוח מעקפים ראשון, עם מדד MMSE (Mini Mental State Examination) של 24 נקודות ומעלה. הם חולקו באקראי לאחת משלוש התערבויות: קבוצת ביקורת (18 משתתפים), אימוני קשב ובהמשך מעבר לאימוני זיכרון (13 משתתפים) או אימוני זיכרון ולאחר מכן אימוני קשב (13 משתתפים). החוקרים התמקדו בקשב וזיכרון אפיזודי מאחר שאלו התחומים הנפגעים לרוב לאחר ניתוח מעקפים.

כל החולים עברו סדרה של מבחנים נוירו-פסיכולוגיים ביום שלפני הניתוח, 3-10 ימים לאחר הניתוח ושוב חודש לאחר הניתוח. ההערכה חודש לאחר הניתוח שימשה כקו-בסיס לפני ההתערבות, שהחלטה לאחר 6-8 שבועות מהניתוח.

המשתתפים לקחו חלק בארבעה מפגשי אימונים שארכו 50 דקות במהלך שבועיים, ולאחר מכן חצו לקבוצת ההתערבות השנייה.

החוקרים בחנו את תפקודי הזיכרון והקשב לאחר שלושה ושישה חודשים. הם מדגישים כי המבחנים היו שונים מאלו ששימשו במפגשי האימונים, וכי מדובר היה במשימות שמעולם לא אומנו להן, כך שניתן לקבוע כי הזיכרון טוב יותר ולא רק שמדובר בעקומת למידה.

מהמחקר עולה כי 65% מהחולים סבלו מחסר קוגניטיבי שבוע לאחר הניתוח ו-41% עדיין סבלו מחסר חודש לאחר הניתוח. עם זאת, באלו שלקחו חלק באימונים קוגניטיביים נרשם שיפור משמעותי בכישורים, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

החוקרים מסבירים כי חולים רבים סובלים מירידה קוגניטיבית עם הגיל, גם אם אינם מציגים סימנים לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה. חלק גדול מכך מיוחס למצבים רפואיים דוגמת יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב. אחד המצבים המעודדים ירידה קוגניטיבית הינה מחלת לב כלילית בכלל, ובעיקר לאחר ניתוח מעקפים.

גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם תורמים לירידה זו, וכך גם גורמים הקשורים בניתוח עצמו, דוגמת הרדמה ותת לחץ דם במהלך הניתוח. למרות שישנה החלמה מסוימת לאחר הניתוח, נותרת פגיעה משמעותית, בעיקר בתחומים דוגמת מהירות עיבוד, קשב ויכולת לבצע מספר משימות. בחלק מהחולים, שינוי זה עשוי לפגוע באיכות החיים.

J Behav Med 2012; 35:557-568

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה