פסיכיאטריה

הטיפול במשככי כאבים בחולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות (J Am Board Fam Med)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול כרוני באופיואידים ניתן לעיתים קרובות לחולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות. נראה כי רופאי משפחה מטפלים לעיתים קרובות בחולים עם תלונות אלו, למרות שלרוב הטיפול נעשה ללא בסיס ראיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול כרוני באופיואידים בחולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות הינה בעיה נפוצה עבור רופאי המשפחה, אך לא ידוע רבות אודות הטיפול במצבים אלו במרפאה הראשונית.

במסגרת המחקר התמקדו החוקרים ב-21 רופאים משמונה מרפאות, שהשלימו 25-30 שאלונים שהתייחסו לסוגיית ההערכה, הטיפול והניטור של טיפול אופיואידים בחולים עם כאב כרוני.

הרופאים השיבו על הסקרים עם נתונים מלאים אודות 533 חולים, מהם 138 (26%) עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות, ו-65 מהם (47%) נטלו טיפול כרוני באופיואידים; 25% מהחולים שנטלו טיפול כרוני באופיואידים עברו בדיקות שתן.

שכיחות החולים הצעירים הייתה גבוהה יותר בקרב חולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות שנטלו טיפול כרוני באופיואידים (54 לעומת 59 שנים, P=0.003), וכך גם שכיחות אבחנה של מחלות פסיכיאטריות (69% לעומת 44%, p=0.005) והערכה של כאב, תפקודי ומצוקה פסיכולוגית.

הרופאים תיארו חשד של חולים כמגבלה עיקרית במתן מרשם או אפשרות טיפול כרוני באופיואידים; הם גם הביעו עניין במתן טיפול מבוסס-ראיות לחולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות, אך לא זוהתה עבודת צוות רבה בין רופאים ועוזרי רופא בטיפול בחולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות, שנטלו טיפול כרוני באופיואידים.

החוקרים כותבים כי למרות שבחולים הנוטלים טיפול באופיואידים תיעוד טוב יותר של הערכות וטיפול בכאב, הטיפול בכל החולים עם כאב כרוני שאינו על-רקע מחלות ממאירות לא היה מבוסס ראיות, ונעשה בעיקר ע”י הרופא המטפל בלבד.

J Am Board Fam Med. 2012;25(5):652-660

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה