פסיכיאטריה

הערכת העדויות בנושא קוהוש שחור להקלה על תסמיני מנופאוזה (Cochrane Database Syst Rev)

למרות שכיום אין עדויות מספקות התומכות בשימוש בקוהוש שחור להקלה על תסמיני מנופאוזה, הנתונים תומכים בצורך במחקרים נוספים, כך עולה מסקירה חדשה שפורמה ב-Cochrane Database of Systematic Reviews.

הסקירה כללה 16 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שכללו למעלה מ-2,000 נשים סביב מנופאוזה ולאחר מנופאוזה. מדובר בסקירה המקיפה ביותר להערכת ההשפעות של קוהוש שחור על תסמיני מנופאוזה.  למרות שהעדויות אינן תומכות בשימוש בקוהוש שחור, הן גם אינן שוללות זאת.

המינונים של קוהוש שחור שנבחנו במחקרים נעו בין 8-160 מ”ג ליום. המינון היומי הממוצע היה 40 מ”ג, ומשך הטיפול הממוצע היה 23.4 שבועות. החוקרים מציינים כי מרבית המחקרים לא עשו עבודה טובה דיו בשיטות המחקר.

באשר לגלי חום, לא זוהה הבדל משמעותי בין קוהוש שחור ובין פלסבו. מנגד, בהשוואה לקוהוש שחור, טיפול הורמונאלי הפחית משמעותית את תדירות גלי החום והביא לירידה במדד תסמיני מנופאוזה (p=0.0009).

למרות שמרבית המחקרים העריכו את ההשפעות של קוהוש שחור על תסמינים וזו-מוטוריים, התוצאים שנבחנו היו מגוונים ולא ניתן היה לאסוף את הנתונים מהמחקרים השונים. לכן, יש להתייחס לממצאים בזהירות.

המחקרים גם התבססו על מדדים שונים להערכת תסמיני מנופאוזה. עם זאת, מרבית המחקרים בחנו את התדירות וחומרת תסמינים וזו-מוטוריים, תסמינים לדן ועריה ומיניות.

עוד היה קשה להסיק מסקנות בנוגע לבטיחות של קוהוש שחור, לאור דיווח לקוי אודות תופעות לוואי. עשרה מהמחקרים דיווחו על תופעות לוואי, כולל הגדלה או כאב בשד, זיהום, דימום או הכתמה וגינאלית. החוקרים מדגישים כי מחקרים עתידיים להערכת קוהוש שחור צריכים לכלול מידע מפורט על פרישה של משתתפים מהמחקר. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת קוהוש שחור, תוך התמקדות בהשפעתו על איכות החיים, בריאות העצם והזעות לילה.

Cochrane Database Syst Rev. Published online September 12, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה