פסיכיאטריה

התועלת של פנטניל להקלה על כאבים סביב פרוצדורות בילדים (J Pediatr)

להוספת פנטניל לפרופופול בזמן פרוצדורות כואבות בילדים עם מחלות ממאירות אין השפעה על הכאב שחש הילד לאחר הפעולה, אך תתכן תועלת אחרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics.

במחקר בילדים שעברו ניקור מותני או אספירציה של מח עצם, טיפול בפנטניל במינון 1 מיקרוגרם לק”ג הפחית את התזוזה בזמן הפרוצדורה וקיצר את משך הזמן עד להחלמה, בהשוואה לטיפול בפנטניל במינון 0.5 מיקרוגרם לק”ג, או פלסבו. כמו כן, בילדים שטופלו במינון של 1 מיקרוגרם לק”ג נדרש גם מינון נמוך יותר של פרופופול לטשטוש.

עם זאת, הטיפול בפנטניל לא הביא לשיפור במדדי כאב או בצורך באיזון כאב לאחר הפעולה. כמו כן, לטיפול לא הייתה השפעה על המצב הנשימתי או ההמודינאמי.

במחקר הפרוספקטיבי, אקראי, כפל-סמיות, בחנו החוקרים שני מינונים של פנטניל בהשוואה לפלסבו, כולם ניתנו ביחד עם פרופופול והרדמה מקומית, בילדים עם ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia) או Lymphoblastic Lymphoma.

החוקרים לא הצליחו לגייס חולים במהירות ולכן הם נאלצו לסיים את המחקר מוקדם. לא כל 162 הילדים שנכללו במחקר השלימו את כל שלוש הפרוצדורות, כך שבסופו של דבר נותרו 74-79 חולים בכל אחת מקבוצות המחקר.

החוקרים זיהו הבדל משמעותי בתדירות התזוזה בזמן הפרוצדורות בין הטיפול במינון נמוך וגבוה של פנטניל (50% לעומת 39.2%, p=0.0476) והבדל שולי בין מינון גבוה ובין פלסבו (p=0.0545).

זמן ההתאוששות בקבוצת הפלסבו עמד על חציון של 18 דקות, והיה ארוך יותר משמעותית מזה שתועד עם טיפול במינון נמוך (8 דקות, p=0.007), אך לא בהשוואה לטיפול במינון גבוה של פנטניל (9 דקות).

בשתי קבוצות הטיפול בפנטניל, המינון של פרופופול היה נמוך בחציון של 1.5 מ”ג לק”ג, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (p<0.00005).

החוקרים מאמינים כי מדובר בשילוב התרופתי הטוב ביותר בפרוצדורות בתחום אונקולוגית ילדים, ולכן זהו המשטר המשמש כיום במרכז הרפואי בו הם עובדים.

מדובר במשלב בטוח לשימוש ע”י מרדימים ורופאי טיפול נמרץ מיומנים ומנוסים בטיטרציה בטוחה של פרופופול.

J Pediatr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה