פסיכיאטריה

תוצאות מבטיחות לליתיום במניעת כאב ראש מצררי (Headache)

מסדרת מקרים חדשה מאיטליה, שפורסמה בכתב העת Headache, עולה כי ליתיום הינו טיפול יעיל למניעת כאב ראש מצררי אפיזודי בחלק גדול מהחולים.

לדברי החוקרים, למרות האופי הרטרוספקטיבי של הסדרה, הם מאמינים כי ממצאי המחקר עשויים לתמוך במתן ליתיום כטיפול הבחירה למניעת כאב ראש מצררי אפיזודי (Episodic Cluster Headache). הם מסבירים כי כיום, ליתיום נחשב קו-טיפול שני ל-Verapamil למניעת כאב ראש מצררי, לאור הטווח התרפויטי הצר והסיכון לתופעות לוואי חמורות.

החוקרים בחנו את התגובה הקלינית לטיפול בליתיום וסבילות הטיפול למניעת כאב ראש מצררי אפיזודי במחקר רטרוספקטיבי שכלל 26 חולים, שטופלו בליתיום במינונים שנעו בין 450-1,050 מ”ג ליום.

ב-20 חולים (77%) נרשמה ירידה של לפחות 50% בתדירות ההתקפים והם הוגדרו כמגיבים לטיפול, בעוד בשישה חולים (23%) נרשמה ירידה של פחות מ-50% בתדירות ההתקפים והם סווגו כלא-מגיבים.

החוקרים מציינים כי שיעורי התגובה היו גבוהים יותר מאלו שתוארו עם טיפול ב-Verapamil במחקרים אחרים.

ב-15 מבין 20 החולים שהגיבו לטיפול הודגם שיפור קליני משמעותי עד לתום השבוע הראשון, ובחמישה מגיבים נרשם שיפור עד לשבוע השני לטיפול.

מספר ההתקפים הממוצע ביום השתפר משמעותית מ-1.8 התקפים בתקופת ההרצה ל-1.1 בתום השבוע הראשון (p<0.0001) ול-0.6 בתום השבוע השני (p<0.0001).

בחמישה חולים לא תוארו התקפים במהלך השבוע הראשון לטיפול, ב-12 חולים לא תוארו התקפים במהלך השבוע השני לטיפול ובשלושה נרשם שיפור חלקי בלבד במהלך המחקר.

ארבעה חולים פיתחו תופעות לוואי של הטיפול, כולל שלושה מקרים של פוליאוריה ושני מקרים של פולידיפסיה. כל תופעות הלוואי היו קלות ולא דרשו הפסקה של הטיפול.

לא תוארו הבדלים במאפיינים הקליניים והדמוגרפיים בין חולים שהגיבו לטיפול ואלו שלא הגיבו לטיפול.

בשלב זה, החוקרים עובדים על מחקר פרוספקטיבי להערכת היעילות והסבילות ארוכי הטווח של טיפול בליתיום וורפמיל למניעת כאב ראש מצררי אפיזודי.

Headache 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה