פסיכיאטריה

הסכנה לאירועים כליליים חדים יורדת במבוגרים הנוטלים תכשירים אנטיפסיכוטיים / פרופ’ מיכאל שכטר

בשנת 2005 ה  FDA הוציא אזהרה ששימוש בתכשירים אנטיפסיכוטיים עלול להעלות תמותה במבוגרים, בעיקר על רקע של עליה בתסמונת כלילית חדה (ACS).

המחשבה היתה שתכשירים אנטיפסיכוטיים מעלים רמה של אנטי-פוספוליפידים, סינדרום מטבולי, סכרת, שומני הדם ומהווים גורם שלילי לשינוי חיובי באורחות החיים, כגון עליה בעישון, הפחתה בפעילות הגופנית ולעליה במשקל. עם זאת דווקא בשטח קיים מידע על הפחתה בשיעור התמותה ממחלות קרדיווסקולריות בחולים סכיזופרנים.

יש לזכור שתי עובדות: (1) מחלות לב כליליות הינן הגורם מספר אחד לתמותה במבוגרים בעולם המערבי , (2) השימוש בתכשירים אנטיפסיכוטיים במבוגרים הינו גבוהה יחסית.

על כן למחקר של Kleijer  וחב’ (1) מהולנד חשיבות רבה בהבנת הנושא. במחקר שהוא community-based nested case-control הישוו מירשמים עם תרופות אנטיפסיכוטיים שנרשמו למטופלים מבוגרים עם מכתבי שיחרור מבתי חולים באבחנה של ACS.

נמצא שחשיפה לתכשירים אנטי פסיכוטיים במבוגרים קשורה בירידה של כ 50% באישפוזים באבחנה של ACS ! המחקר שולל עליה ב  ACS בחולים מבוגרים הנוטלים תכשירים אנטיפסיכוטיים.

קיימים מנגנונים ביולוגים ופסיכולוגים שעשויים להסביר תצפית זו: (1) ישנן עדויות שתכשירים אנטיפסיכוטיים מעכבים איגור טסיות דרך העיכוב של 5HT(2A). (2) עצם הורדת הטריגר לבקיעת הפלאק הטרשתי באמצעות הורדת מידת הכעס, תיסכול, שיפור במצב הרוח וברמת הדיכאון.

למחקר מגבלות: זה לא מחקר התערבותי אלא תצפיתי ומבוסס על מרשמי תרופות ולא תשאול יסודי של החולים ובדיקה האם אכן נוטלים את התרופות שנרשמו להם. נכללו אך ורק אישפוזים באבחנה של ACS ולא אירועים קליניים ללא אישפוז, כגון מוות בבית.  לדוגמא לא נבדק הפוטנציאל של הארכת המרווח QT באק”ג עם פוטנציאל להפרעות קצב ולתמותה בשימוש בתכשירים אנטי-פסיכוטיים.

יתכן ותוצאות המחקר ישנו החלטת ה  FDA משנת 2005 ויקנו רוגע לבבי מסויים למבוגרים המטופלים בתכשירים אלה. עם העליה בשנים האחרונות בשימוש בתכשירים אלה יש לממצאים במחקר הנוכחי משמעות רבה מבחינת ביטחון טיפולי באוכלוסיה המבוגרת הזקוקה לתרופות אלה. מחקרים פרוספקטיביים התערבותיים ולאורך זמן דרושים כדי לאמת או לשלול ממצאי המחקר.

 

 

למאמר

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה