פסיכיאטריה

הערכת תוצאות הטיפול ב-Sativex להקלה על ספאסטיות בחולים עם טרשת נפוצה (Expert Rev Neurother)

בכתב העת Expert Review of Nerotherapeutics מדווחים חוקרים על ניסיונם עם טיפול ב- Sativex להקלה על ספאסטיות בחולים עם טרשת נפוצה. מניסיונם עולה כי לטיפול תועלת ארוכת-טווח, כאשר התסמינים חוזרים עם הפסקת הטיפול, אך ללא עדות לתלות פיזיולוגית או פסיכולוגית.

האישור של תרופות חדשות כלל הערכת מאזן סיכון:תועלת על-פי העדויות הקליניות הטובות ביותר, כולל מחקרים קליניים אך גם נתונים מהשימוש היומיומי בתרופות. עם זאת, במקרה של Sativex, תרופה קנבינואידית המכילה את שני המרכיבים הפעילים העיקריים של קנאביס, δ-9-tetrahydrocannabinol ו-cannabidiol, התמונה מעורפלת מעט.

בסקירה הנוכחית בחנו החוקרים את הדעות המוקדמות ולבחון את גוף העדויות של הנתונים שהתפרסמו בנוגע לתרופה המאושרת כיום במדינות שונות לטיפול בספאסטיות, אחד התסמינים הנפוצים והמגבילים ביותר הקשורים בטרשת נפוצה. בפרט, הנתונים נוגעים לחשש מפני סבילות, בטיחות, השפעה פסיכואקטיבית, השפעות על גמילה (כולל סבילות אפשרית לטיפול) ואת הפוטנציאל להתמכרות/תלות.

החוקרים מדווחים כי מניסיונם, התועלת בעקבות טיפול  ב- Sativexכנגד ספאסטיות על-רקע טרשת נפוצה נותרת לרוב עם טיפול ארוך-טווח. יתרה מזאת, לאחר הפסקת טיפול ב- Sativex, לרוב חלה הישנות של התסמינים, אך מעבר לזאת, הפסקה פתאומית היא לרוב בטוחה, ללא עדות לתלות פיזיולוגית או פסיכולוגית.

במחקרים קליניים לא תועדה לרוב העלאת מינון לאחר השבועות הראשונים להתאמת המינון. תופעות לוואי אירעו בתדירות יחסית גבוהה, אך לרוב היו בחומרה קלה-עד-בינונית ולעיתים רחוקות דרשו הפסקת הטיפול התרופתי.

בסיכומו של דבר, נראה כי Sativex נסבל היטב ומהווה תוספת שימושית לחולים שנכשלו תחת טיפול בתכשירים מקובלים לטיפול בספאסטיות.

Expert Rev Neurother. 2012 Apr;12(4 Suppl):9-14

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה