פסיכיאטריה

ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית ל-Valproate על רמת האינטליגנציה של ילדים (מתוך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה-American Academy of Neurology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכנס השנתי ה-64 מטעם ה-American Academy of Neurology עולה כי לחשיפה במהלך ההיריון ל- Valproate השלכות שליליות על רמת האינטליגנציה של ילדים, בהשוואה לשלוש תרופות נוגדות-פרכוס אחרות, הנפוצות בשימוש.

במסגרת הכנס הציגו החוקרים את התוצאות הסופיות של מחקר NEAD (Neurodevelopmental Effects of Antiepileptic Drugs), מהן עולה כי בהשוואה בין Carbamazepine, Phenytoin ו-Lamotrigine, לטיפול ב- Valproate הייתה השפעה שלילית ארוכת-טווח, תלוית-מינון, על מדדי ה-IQ של הילדים .

הממצאים מאשרים את הנתונים שעלו מהמחקר לאחר שלוש שנים ומהם עלה כי בילדים שנחשפו ל- Valproate מדדי IQ היו נמוכים יותר, בהשוואה לשלוש התרופות האחרות. בנוסף, החוקרים מצאו קשר בין Valproate ובין ירידה ביכולות תפקוד ניהולי, זיכרון, יכולות מילוליות ולא-מילוליות, וכי השפעות אלו היו תלויות-מינון, אך לא זיהו כל השפעה תלוית-מינון עם התרופות האחרות.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, כלל למעלה מ-300 נשים הרות עם אפילפסיה, שנטלו טיפול מונותרפי בתרופות אנטי-אפילפטיות. נשים אלו לקחו חלק במחקר בין השנים 1999-2004 ב-25 מרכזים בארצות הברית ובאירופה.

בילדים שנחשפו ל- Valproate מדדי IQ היו נמוכים יותר משמעותית, בהשוואה לילדים בכל אחת מקבוצות הטיפול האחרות (IQ ממוצע של 99 נקודות עם Valproate, בהשוואה ל-105 עם Carbamazepine, 108 עם Lamotrigine, 106 עם Phenytoin).

בילדים שנחשפו ל- Valproate היכולת המילולית הייתה נמוכה יותר וכך גם תפקוד הזיכרון, בהשוואה לילדים בקבוצות האחרות. בנוסף, עם Lamotrigine, בילדים בקבוצת הטיפול ב- Valproate מדדי תפקוד ניהולי ויכולות לא-מילוליות היו נמוכים יותר.

עוד זוהה קשר הפוך בין מינון Valproate ובין מדדי IQ, זיכרון מילולי, לא-מילולי, תפקוד הזיכרון ותפקוד ניהולי, אך לא זוהה קשר מנה-תגובה דומה עם יתר התרופות האנטי-אפילפטיות.

החוקרים מציינים כי רמת האינטליגנציה האימהית הינה המדד העיקרי המנבא את רמת האינטליגנציה של הילד, אך נראה כי ל-Valproate השפעה על קשר זה.

בנוסף לאינטליגנציה האימהית, החוקרים לקחו בחשבון ערפלנים אפשריים אחרים, העשויים להסביר את רמת האינטליגנציה של הילד. אלו כללו מומים מג’וריים, גיל היריון, מצב סוציואקונומי, גזע וסוג הפרכוסים של האם. למרות שחלק מהגורמים הללו היו משמעותיים, אף אחד מהם לא סיפק הסבר למדדי ה-IQ של הילד.

על-בסיס ממצאים קודמים והנתונים הסופיים של מחקר NEAD, החוקרים חשים כי Valproate אינה תרופה טובה כטיפול קו-ראשון בנשים בגיל הפוריות וממליצים להימנע מהתרופה במידת האפשר. עם זאת, ישנה תת-קבוצה של נשים עם Primary Generalized Epilepsy בהן ל- Valproate התועלת הרבה ביותר. עם זאת, גם בנשים אלו, יש לנסות תחילה תרופות אחרות.

חריגים לכך כוללים מקרים בהם כשל הטיפול במספר תרופות אחרות, או באלו בהן המחלה מאוזנת היטב עם Valproate וחוששות מפני התפרצות פרכוסים בעקבות החלפת הטיפול.

אחד הממצאים המעניינים ביותר של המחקר הינו התצפית לפיה נטילת חומצה פולית לפני ההפריה הפחיתה את ההשפעה השלילית של תרופות אנטי-אפילפטיות, כולל Valproate, על התפקוד הקוגניטיבי של הילדים.

השפעה זו תועדה עם כל אחת מהתרופות, כאשר בכל אחת מקבוצות המחקר בילדים שנחשפו לחומצה פולית ברחם מדדי IQ היו גבוהים יותר, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לחומצה פולית (108 לעומת 102). עם זאת, חשוב לציין כי מדובר במחקר תצפיתי וכי נטילת חומצה פולית לפני ההפריה אינה מרכז המחקר.

החוקרים מוסיפים כי מדובר במחקר פרוספקטיבי עם מדדים רבים של ערפלנים אפשריים והערכות קוגניטיביות של הילדים. עם זאת, מאחר שלא מדובר במחקר אקראי, עולה חשש כי התוצאות עשויות לנבוע מערפלנים הנוגעים למאפיינים הבסיסיים העשויים להשפיע על מדדי ה-IQ של הילדים.

מתוך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה-American Academy of Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה