פסיכיאטריה

שכיחות נמוכה של טיפול באופיואידים בחולים עם COPD עמיד לטיפול (CMAJ)

רופאים המטפלים בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) אינם חשים בנוח במתן מרשם לטיפול בתכשירים אופיואידים לחולים עם קוצר נשימה עמיד לטיפול, זאת למרות דיווחים מחולים על הקלה משמעותית בנשימה, כך עולה מתוצאות מחקר קטן שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

החוקרים תשאלו שמונה חולים, 12 מטפלים ו-28 רופאים.  הם העריכו את חומרת המחלה על-בסיס דיווחי החולים והמטפלים, כולל שאלות אודות המצב התפקודי, חרדה, דיכאון, איכות חיים והתועלת של טיפול באופיואידים. הראיונות והשאלונים חשפו פער בין דיווחי החולים וגישת הרופאים. כל החולים טענו כי חשו הרבה יותר טוב עם טיפול באופיואידים, המומלץ לפי הנחיות ה-Canadian Thoracic Society, בעוד שרופאים חשו באי-נוחות בכל הנוגע לטיפול.

החוקרים מכירים בכך שגודל המדגם קטן מכדי לאפשר הכללה של הממצאים, וכי מאחר והחוקרים סקרו רק חולים שנטלו אופיואידים ואת המטפלים בהם, המחקר אין כולל מידע אודות הגורמים בגינם דחו או הפסיקו את השימוש בתרופות אלו.

כל החולים דיווחו כי הטיפול באופיואידים הביא לשיפור משמעותי באיכות החיים ו/או הקל על קוצר הנשימה, וקבעו כי זוהי הסיבה העיקרית להמשך טיפול באופיואידים בטווח הארוך. המטפלים בחולים עם COPD אישרו את השיפור באיכות החיים ודיווחו כי הטיפול גם הביא להקלה ברמות הדחק שלהם.

עם זאת, הרופאים עשרה רופאי משפחה, 6 מומחים למחלות ריאות, 6 רופאים פנימאים ו-6 מומחים לטיפול בכאב כולם התקשו עם מתן מרשם לאופיואידים. מרביתם טענו כי הסתייגו מהטיפול בחולים עם מחלה מתקדמת, וחלק הביעו חשש באשר לסיכון לדיכוי נשימתי.

רופאים רבים דיווחו כי חשו אי-ודאות וחוסר-נוחות בכל הנוגע למתן מרשם לטיפול באופיואידים בחולים עם COPD. העדר הנחיות, בטחון וניסיון, חשש מדיכוי נשימתי זוהו כגורמים מרכזיים שפגעו בנכונות למתן מרשם לטיפול באופיואידים בהקשר זה. עם זאת, מרביתם הכירו בכך שקוצר הנשימה קשה לטיפול ולכן הסכימו לשקול מתן אופיואידים למטרה זו.

CMAJ. Published online April 23, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה