פסיכיאטריה

מה בין צריכת אלכוהול ובין שיעורי התמותה לאחר התקף לב? (Eur Heart J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה כי בגברים הנוהגים לשתות שתי כוסות משקה אלכוהולי בכל יום, לאחר ששרדו התקף לב, שיעורי התמותה עקב מחלות לב או סיבות אחרות, נמוכים יותר בהשוואה לאלו שאינם שותים כלל אלכוהול ואלו הנוהגים לשתות אלכוהול בכמות רבה יותר.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health Professionals Follow-Up Study ועקבו אחר כ-1800 גברים ששרדו התקף לב בין השנים 1986-2006, עם מעקב שנמשך עד 20 שנים. במהלך תקופת המעקב נרשמו 486 מקרי תמותה.

לדברי החוקרים, אעפ”י שצריכת אלכוהול מתונה (10-29.9 גרם ביום) מלווה בסיכון נמוך יותר למחלות לב ושיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה באוכלוסיות בריאות, הנתונים בחולים לאחר אוטם-לבבי מוגבלים וסותרים.

במחקר הנוכחי הודגמה תועלת ברורה לשתיית אלכוהול בכמות מתונה בחולים לאחר אוטם לבבי. יחס הסיכון המתוקן לתמותה מכל סיבה עם צריכת אלכוהול מתונה, בהשוואה לאו שלא שתו כלל אלכוהול, עמד על 0.66. באשר לאלו ששתו אלכוהול בכמות מעטה (0.1-9.9 גרם אלכוהול ביום), יחס הסיכון עמד על 0.78. באלו ששתו אלכוהול בכות רבה (30 גרם ומעלה ביום), יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמד על 0.87. הנתונים לקחו בחשבון את הגיל בעת האבחנה, שאלוני מעקב, הרגלי עישון, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, יתר לחץ דם, תרופות להורדת שומנים בדם, טיפול באספירין ואי-ספיקת לב.

כאשר לקחו בחשבון תמותה קרדיווסקולארית, התועלת של שתיית אלכוהול מתונה הייתה בולטת יותר, עם יחס סיכון מתוקן של 0.58, בהשוואה ל-0.74 עם שתייה מעטה ו-0.98 עם שתייה מרובה.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מוכיחים בבירור את התועלת ארוכת-טווח של שתיית אלכוהול מתונה בגברים ששרדו התקף לב, עם ירידה בסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית. הם גם מצאו כי מבין הגברים שצרכו כמות אלכוהול מתונה לפני האירוע הלבבי, באלו שנטו להמשיך בצריכת אלכוהול מתונה לאחר האירוע הפרוגנוזה בטווח הארוך הייתה טובה יותר.

במסגרת המחקר השיבו המשתתפים על שאלונים להערכת צריכת אלכוהול ותזונה כל ארבע שנים, ונשאלו אודות אורחות חיים וטיפולים תרופתיים (כולל עישון ומדד מסת גוף) כל שנתיים.

מרבית המשתתפים במחקר לא שינו את הרגלי צריכת אלכוהול לאחר אבחנת אוטם לבבי. יחס הסיכון המתוקן לתמותה מכל-סיבה, כאשר התייחסו לצריכת אלכוהול לפני האירוע הלבבי בלבד, בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול, עמד על 0.91 בקרב אלו ששתו אלכוהול בכמות מעטה, 0.70 באלו ששתו בכמות מתונה ו-1.00 עם שתיית אלכוהול רבה. כאשר החוקרים התמקדו רק בצריכת אלכוהול לאחר האוטם הלבבי, יחס הסיכון המתוקן לתמותה מכל-סיבה היה 0.90 עם שתייה בכמות מעטה, 0.70 עם שתייה מתונה ו-0.79 באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה.

באשר לתמותה קרדיווסקולארית, יחס הסיכון המתוקן לצריכת אלכוהול לפני האירוע הלבבי היה 0.74 עם שתייה בכמות מעטה, 0.78 עם שתייה מתונה ו-0.85 עם שתייה מרובה. כאשר התמקדו בצריכת אלכוהול לאחר האוטם הלבבי עמד יחס הסיכון המתוקן על 0.73, 0.62 ו-0.77, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי התועלת הרבה ביותר נובעת משתיית אלכוהול מתונה והן רומזות לעליה בשיעורי התמותה בגברים הצורכים למעלה משתי משקאות ביום לאחר התקף לב, ממצאים המדגישים את חשיבות צריכה מתונה של אלכוהול.

Eur Heart J. Published online March 28, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה