פסיכיאטריה

עדויות נוספות לתועלת הקוגניטיבית של תרופות ממשפחת ARB (מתוך Arch Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש עולות עדויות נוספות לפיהן הטיפול כנגד יתר לחץ דם בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blocker) השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי של קשישים עם ליקוי קוגניטיבי מוקדם. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת 12 במרץ של כתב העת Archives of Internal Medicine.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון שהדגים תועלת לטיפול ב-ARB על התפקוד הניהולי, באופן ספציפי. כמחצית מהמבוגרים עם יתר לחץ דם סובלים מקשיים בתפקוד הניהולי וחלק גדול מהחולים מפתחים דמנציה. מעדויות שפורסמו לאחרונה עולה כי מערכת רנין-אנגיוטנסין משחקת תפקיד חשוב בקשר בין יתר לחץ דם ובין התפקוד הקוגניטיבי.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשערה כי טיפול כנגד יתר לחץ דם המבוסס על תרופות ממשפחת ARB עדיף על תרופות אחרות כנגד יתר לחץ דם בכל הנוגע להגנה על התפקוד הקוגניטיבי. הם בחנו את ההשערה במסגרת מחקר אקראי, כפל-סמיות, בן 12 חודשים, שכלל 53 חולים עם יתר לחץ דם  ועדות להפרעה בתפקוד הניהולי לפי מבחן ציור שעון.

לאחר הפסקת הטיפול כנגד יתר לחץ דם, החולים חולקו באקראי לטיפול בתרופה ממשפחת ARB (Candesartan, 20 חולים), טיפול בתרופה ממשפחת מעכבי ACE (Lisinopril, 18 חולים) או משתן (Hydrochlorothiazide, 15 חולים). 47 חולים השלימו שישה חודשי טיפול ו-31 השלימו את כל 12 חודשי המחקר.

בתחילת המחקר, לחץ הדם הסיסטולי עמד על מעל 140 מ”מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי היה מעל 90 מ”מ כספית. שלושת הטיפולים כנגד יתר לחץ דם נסבלו היטב והביאו לירידה יעילה בלחץ הדם; בכל המטופלים ב-Candesartan ו-Hydrochlorothiazide וב-91% מהמטופלים ב-Lisinopril לחץ הדם היה מאוזן הטב. הירידה בלחץ הדם הסיסטולי הייתה דומה, עם ירידה ממוצעת של 27, 21 ו-28 מ”מ כספית בשלוש הקבוצות, בהתאמה.

לאחר התקנון לגיל ומשתנים בסיסיים במבחן מיני-מנטל, בחולים שטופלו ב-Candesartan נרשם השיפור הגדול ביותר במבחנים להערכת התפקוד הניהולי.

לדברי החוקרים, במידה והממצאים יאושרו במחקר גדול יותר, אזי ARB עשויים לשמש כטיפול התרופתי  האופטימאלי כנגד יתר לחץ דם בקשישים עם יתר לחץ דם וליקוי קוגניטיבי.

Arch Intern Med. 2012;172:442-444

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה