פסיכיאטריה

נוכחות כלבים בחדרי המתנה מסייעת בהרגעה והקלה על כאב (Pain Medicine)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pain Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נוכחות כלבים בחדרי המתנה עשויה לסייע בהקלה על כאב והפחתת רמות דחק בחולים הסובלים מכאב כרוני.

מתוצאות המחקר עולה כי חולים הסובלים מכאב כרוני מדווחים על הקלה בדיכאון ועייפות ועל ירידה במדדי כאב בזמן המתנה להערכה רפואית בלוית כלב, בהשוואה לאלו שהמתינו ללא חברה.

מדגם המחקר כלל חולים שאובחנו עם כאבי גב, פיברומיאלגיה או כאב בלתי-ספציפי, שהיו בטיפול במרכז שלישוני לטיפול בכאב כרוני והגיעו בלוית חבר או בן משפחה. לחולים ומלוויהם ניתנה אפשרות להמתין לרופא בחדר המתנה מסורתי או בחדר עם כלב והמטפל שלו.

בשני החדרים, החולים התבקשו לדרג מגוון תסמיני מצוקה, כולל הערכת כאב, רמת דחק ועייפות ולאחר זמן המתנה מסוים התבקשו לעשות זאת שוב.

המחקר נערך במהלך חודשים וכלל 295 סקרים מקבוצת ההתערבות (235 מחולים ו-34 מבני משפחה / חברים) ו-96 סקרים מקבוצת הביקורת (83 מחולים ו-6 מבני משפחה / חברים). כמו כן, גם אנשי הצוות בשני החדרים נשאלו בנושא.

החוקרים מדווחים כי בחולים שבילו זמן עם כלבים נרשמה ירידה של 40% במדדי דיכאון וחרדה. כמו כן, נרשמה ירידה של 20% בעייפות.

באופן ספציפי, בחולים שהמתינו בלוית כלבים נרשם שיפור משמעותי במדדי הכאב (מ-6.7 בתחילת המחקר ל-5.7 לאחר המפגש, P<0.0001), בעוד שבאלו שהמתינו בחדרי המתנה רגילים לא נרשם שינוי (6.3 לעומת 6.4, בהתאמה).

בנוסף, הקלה בעלת משמעות קלינית בכאב (ירידה של 2 נקודות ומעלה) דווחה ב-23% מהחולים בקבוצת ההתערבות וב-4% מהחולים בקבוצת הביקורת.

בדומה, מדדי הדחק ירדו מ-4.59 ל-2.55 (p<0.0001) בקבוצת ההתערבות, אך נותרו ללא שינוי בקבוצת הביקורת, ואחוז החולים שדיווחו על תחושות רוגע, נועם ושמחה עלו מ-27.7% ל-60.4%, 35.3% ל-68.5% ו-31.5% ל-65.1%, בהתאמה (p<0.0001) בקבוצת ההתערבות, אך נותרו ללא שינוי בקבוצת הביקורת.

בני משפחה וחברים שליוו את החולים להמתנה עם כלבים דיווחו גם הם על שיפורים דומים, וכך גם אנשי הצוות בקבוצת ההתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אמנם כלב אינו מהווה את מכלול הטיפול בחולים עם כאב כרוני, אך עשוי להוות מרכיב חשוב במכלול ההתערבות לטיפול בחולים אלו.

Pain Medicine. 2012;13:45-57

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה