פסיכיאטריה

שכיחות גבוהה של חוסר פעילות גופנית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Arthritis Care Res)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research עולה כי שניים מכל חמישה חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) עברו שבוע מבלי שהשקיעו אף עשר דקות של פעילות בינונית עד מאומצת.

לדברי החוקרים, משמעות הממצאים הינה כי חולים רבים אינם זוכים לתועלת של פעילות גופנית, הכוללת הקלה בכאבים ושיפור הגמישות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפי ההערכות, 1.3 מיליון חולים בארצות הברית סובלים מדלקת מפרקים שגרונית, לפי קריטריוני American College of Rheumatology. מחקרים עדכניים הוכיחו כי פעילות גופנית עשויה להקל על הכאב ולשפר את גמישות המפרקים. כמו כן, פעילות גופנית משפרת את היציבות. התוצאה הינה כוח שרירים חזק יותר ותמיכה והגנה למפרקים חולים.

מדגם המחקר כלל 176 מבוגרים, בגילאי 23-86 שנים והיו מסוגלים ללכת לפחות 50 רגל, עם מדד מסת גוף של פחות מ-35 ק”ג למטר רבוע. המשתתפים במחקר לא סבלו ממחלות רקע שהגבילו את תפקודם וענו על קריטריוני American College of Rheumatology להגדרת דלקת מפרקים שגרונית. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 55 שנים, 82% היו נשים, 75% לבנים ו-85% סיימו לימודים בקולג’. משך המחלה הממוצע היה 13.5 שנים.

המשתתפים נשאלו אודות המוטיבציה והאמונות שלהם בנוגע לפעילות גופנית. החוקרים מצאו כי מעט למעלה ממחצית החולים לא היו פעילים גופנית בשל העדר מוטיבציה משמעותית. יתרה מזאת, קרוב למחצית מהמקרים של חוסר פעילות גופנית נבעו מאמונה ירודה ביתרונותיה. אלו שני הגורמים העיקריים שהיו אחראיים לכ-65% מהמקרים של חוסר פעילות גופנית במדגם המחקר (כלומר, בהעדר שני גורמים אלו היו מקפידים על פעילות גופנית).

התוצאות היו מתוקננות לגיל, מין, גזע, השכלה, משך מחלה ומחלות רקע.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות עדויות רבות המעידות על התועלת של פעילות גופנית, חולים רבים עם דלקת מפרקים שגרונית אינם פעילים גופנית, ורופאים לעיתים קרובות אינם מעודדים פעילות גופנית סדירה באוכלוסיית חולים זו. חוסר פעילות גופנית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מהווה סוגיה חשובה בתחום בריאות הציבור.

Arthritis Care Res. Published online January 26, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה