פסיכיאטריה

השימוש ב-Ziprasidone לטיפול בסכיזופרניה בארבע מדינות אירופאיות (European Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת European Psychiatry מדווחים חוקרים על מאפייני חולים עם סכיזופרניה מארבע מדינות אירופאיות, שטופלו ב- Ziprasidone (גאודון). מהתוצאות עולה כי הטיפול ב- Ziprasidone היה נפוץ יותר בחולים עצמאיים ובאלו עם מחלה בחומרה קלה עד בינונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Ziprasidone הינה תרופה אנטי-פסיכוטית מהדור השני, המאושרת לשימוש באיחוד האירופי לטיפול פומי בחולים עם סכיזופרניה ומאניה חדה עקב הפרעה דו-קוטבית. התרופה מאושרת לשימוש במבוגרים ובילדים בגילאי 10-17 שנים. התרופה מאושרת במתן זריקה תוך-שרירית להקלה מהירה באי-שקט בחולים עם סכיזופרניה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לאפיין את החולים מארבע המדינות ברחבי אירופה, שטופלו ב- Ziprasidone, ולערוך השוואה בינם ובין חולים שטופלו בתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות מהדור השני.

מדגם אקראי ומייצג של 744 פסיכיאטרים מגרמניה, יוון, איטליה וספרד, אספו נתונים אודות חמשת המטופלים האחרונים עם סכיזופרניה אותם פגשו לייעוץ (3996 חולים), כולל עד שני חולים שטופלו ב- Ziprasidone (1096 חולים).

Ziprasidone הינה התרופה הנפוצה ביותר שניתנה לטיפול בחולים שנדרשו להחלפה של הטיפול התרופתי מתרופה אנטי-פסיכוטית אחרת. בהשוואה לתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות מן הדור השני, מתן מרשם לטיפול ב- Ziprasidone היה נפוץ יותר בנשים, בהשוואה לגברים (יחס סיכויים של 1.52), לחולים עם מחלה קלה, בהשוואה לאלו עם מחלה חמורה (יחס סיכויים של 1.94) ולחולים שאינם מאושפזים, בהשוואה למאושפזים (יחס סיכויים של 1.30).

הסיבות נפוצות ביותר שצוינו למתן מרשם לטיפול ב- Ziprasidone כללו סבילות ויעילות טובה של הטיפול התרופתי כנגד תסמינים חיוביים ושליליים של המחלה. בהשוואה לתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות שנכללו בסקר, הסיכוי למתן מרשם לטיפול ב- Ziprasidone היה גבוה יותר לאור הסיכון הנמוך לעליה במשקל, תסמונת מטבולית ותסמינים אקסטרה-פירמידאליים.

לסיכום, מהסקר הנוכחי שבחן את המאפיינים של חולי סכיזופרניה המטופלים ב- Ziprasidone בארבע מדינות ברחבי אירופה, עולה נטייה למתן הטיפול בחולים עצמאיים ובאלו עם מחלה בחומרה קלה עד בינונית. מאחר ומומלץ ליטול את הטיפול ב- Ziprasidone עם ארוחה, פעמיים ביום, אלו ככל הנראה החולים המתאימים ביותר לטיפול בתרופה זו. אוכלוסיות החולים שזוהו בסקר הנוכחי הן ככל הנראה האוכלוסיות בעלות הסיכוי הגדול ביותר ליהנות מהטיפול התרופתי.

European Psychiatry 26 (2011) 29-37

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה