פסיכיאטריה

מה בין איזון רמות הסוכר ואיכות החיים הבריאותית לאחר התאמת הטיפול באינסולין בחולי סוכרת? (Qual Life Res)

במאמר שפורסם ב-Quality of Life Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה קשר בין שיפור ערכי HbA1c, בעקבות העלאת מינון הטיפול בזריקות אינסולין, ובין שיפור איכות החיים הבריאותית בחולים עם סוכרת מסוג 2.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם שיפור בערכי HbA1c (Glycosylated  Hemoglobin) כסמן לאיזון רמות הסוכר בדם, בעקבות הגברת הטיפול באינסולין, מלווה בשיפור באיכות החיים הבריאותית של החולים.

מדגם המחקר כלל 447 חולים עם סוכרת מסוג 2, שאינה מאוזנת היטב (ערכי HbA1c מעל 7%), בגיל ממוצע של 59 שנים. כל המשתתפים החלו בטיפול ב-Insulin Glargine. החוקרים אספו את הנתונים בתחילת המחקר, לאחר 3 ו-6 חודשים. הנתונים כללו את רמות HbA1c ומדדי איכות חיים בריאותית: מועקה עקב תסמיני סוכרת (Diabetes Symptom Checklist-revised, או DSC-r), פחד מהיפוגליקמיה (שאלון Hypoglycemia Fear Survey, או HFS-w) ובריאות נפשית (מדד WHO-5).

מהתוצאות עולה כי ערכי HbA1c ירדו מ-8.8 ל-8.0 ו-7.7 לאחר 3 ו-6 חודשי מעקב, בהתאמה (p<0.003). נרשם שיפור במדדי DSC-r מ-17.7 ל-14.3 ו-13.6 (p<0.001). מהתוצאות עולה כי לא חל שינוי משמעותי במדדי HFS-w. באשר למדדי WHO-5, נרשמה עליה מ-56 ל-62 ו-65 (p<0.001).

החוקרים כותבים כי זוהה קשר מתון אך משמעותי, בין ערכי HbA1c ובין מדדי WHO-5 ו-HbA1c ו-DSC-r. לא תואר קשר דומה עם מדדי HFS-w.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים על קשר בין שיפור בערכי HbA1c, על-ידי התאמת הטיפול באינסולין, ובין שיפור באיכות החיים הבריאותית בחולים עם סוכרת מסוג 2. קשר חלש, אך משמעותי, זוהה בין שיפור ערכי HbA1c ובין תחושת הבריאות הנפשית והמועקה עקב תסמיני סוכרת.

Qual Life Res. 2011 Nov 8.

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה