פסיכיאטריה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט להקלה על הפרעה טורדנית-כפייתית (BMC Psychiatry)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים עם הפרעה כפייתית-טורדנית, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט צפוי להקל על תסמני OCD (OCD או Obsessive Compulsive Disorder) ותסמיני דיכאון ולשפר את התפקוד הכללי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT או Cognitive Behavior Therapy) הינו טיפול יעיל בחולים עם הפרעה טורדנית-כפייתית, אך זמינות המטפלים ירודה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס-אינטרנט (ובאנגלית, ICBT או Internet CBT) עם תמיכת מטפלים, הינה דרך להגדיל את הזמינות לטיפול, אך הדבר לא פותח או נבחן בחולים עם OCD. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את השפעות ICBT על OCD.

המחקר הפתוח כלל 23 חולים, שקיבלו 15 שבועות טיפולי ICBT, עם תמיכה של המטפל, שכללה פסיכו-הדרכה, ארגון מחדש של המערך הקוגניטיבי וחשיפה עם מניעת תגובה. התוצא העיקרי היה מדד Y-BOCS (Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale), שנבחן ע”י פסיכיאטר לפני ומיד לאחר הטיפול. יעדים משניים כללו דירוג עצמי של מדד תסמיני  OCD, תסמיני דיכאון, תפקוד כללי, חרדה ואיכות חיים.

כל המשתתפים השלימו את התוצא העיקרי בכל נקודות ההערכה. נרשמה ירידה בתסמיני OCD עם גודל השפעה גדול בתוך הקבוצה. לאחר הטיפול, ב-61% מהמשתתפים נרשם שיפור קליני משמעותי ו-43% לא ענו עוד על הקריטריונים האבחנתיים ל-OCD. הטיפול הביא גם לשיפור מובהק סטטיסטית בדירוג העצמי של תסמיני OCD, בתפקוד הכללי ובדיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ICBT עם תמיכת מטפל מביאה להקלה בתסמיני הפרעה כפייתית-טורדנית, משפרת תסמיני דיכאון ותפקוד כללי. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור התועלת של הטיפול החדש.

BMC Psychiatry. 2011;11(125) © 2011 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה