פסיכיאטריה

התועלת של ליריקה בטיפול בחולי סרטן עם כאב נוירופתי (Clin Transl Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical & Translational Oncology פורסמו תוצאות מחקר בחולים עם כאב נוירופתי על-רקע מחלה ממארת, מהן עולה כי הוספת טיפול ב-Pregabalin (ליריקה) הביא לשיפור בשביעות הרצון של החולים מהטיפול, להקלה בחומרת כאב ובהפרעה לפעילויות ולשינה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר קודם בנושא כאב נוירופתי על-רקע ממאירות הדגים שיפור משמעותי בשביעות הרצון של המטופלים עם מתן טיפול בליריקה. כעת, הם ביקשו להמשיך ולבחון את תוצאות הטיפול, במטרה להעריך אם התוצאות טובות יותר עם מתן טיפול בתרופות ספציפיות יותר המכוונות לטיפול בכאב נוירופתי, דוגמת ליריקה.

החוקרים ערכו ניתוח פוסט-הוק להשוואה בין חולים שטופלו ב- Pregabalin, אל מול חולים שלא קיבלו את הטיפול התרופתי, במסגרת מחקר אפידמיולוגי, פרוספקטיבי, רב-מרכזי, בן חודשיים. מטרתם הייתה להעריך את שכיחות כאב נוירופתי ואת הטיפול בחולי סרטן שהיו במעקב במרפאות רדיותרפיה. החולים השלימו מספר שאלונים, כולל BPI (Brief Pain Inventory), HADS (Hospital Anxiety and Depression Scale), MOS-Sleep (Medical Outcomes Sleep Scale) ו-Short-Form Health Survey (SF-12).

מדגם המחקר כלל 273 חולים שלא קיבלו בעבר טיפול ב- Pregabalin 162 חולים קיבלו טיפול ב- Pregabalin, בשילוב עם טיפולים תרופתיים אחרים, כאשר 111 קיבלו טיפולים אחרים. לאחר שמונה שבועות, שביעות הרצון מהטיפול עמדה על 92.6% בקבוצת המטופלים ב- Pregabalin, לעומת 78.9% בקבוצת הביקורת (p=0.0024). החוקרים זיהו גם הבדל בנטילת תרופות ממשפחת בנזודיאזפינים, עם 37.8% בקבוצת הביקורת, לעומת 19.8% בקבוצת המטופלים ב- Pregabalin (p=0.0009).

באשר לשאלונים שמילאו החולים, החוקרים מדווחים על שיפור משמעותי בקבוצת המטופלים ב- Pregabalin בשאלות להערכת הפרעה בביצוע פעילויות והטבה בחומרת הכאב וכן על שיפור בהפרעות השינה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הוספת תרופות ספציפיות יותר כנגד כאב נוירופתי, דוגמת ליריקה, לטיפול בחולים עם כאב נוירופתי על-רקע ממאירות, מלווה בשביעות רצון גבוהה יותר מהטיפול ותוצאות טובות יותר בכל הנוגע לחומרת הכאב, הפרעה לפעילויות ולשינה, בהשוואה למשלבים שאינם כוללים תרופות מסוג זה. התכונות נוגדות החרדה של ליריקה עשויות להביא להפחתת השימוש בתרופות ממשפחת בנזודיאזפינים.

Clin Transl Oncol. 2011 Sep;13(9):656-63

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה