פסיכיאטריה

התועלת של Gantenerumab בטיפול במחלת אלצהיימר (Arch Neurol)

הטיפול ב- Gantenerumab הביא לירידה תלוית-מינון בכמות העמילואיד במוחם של חולים עם מחלת אלצהיימר בדרגה קלה עד בינונית, כך עולה ממחקר קטן שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Archives of Neurology. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי לא תועדה השפעה עקבית לטיפול על המדדים הקוגניטיביים בקבוצת המטופלים ולא ברור אם הפחתת העמילואיד במוח תתורגם לתועלת קלינית.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 16 חולים במחלת אלצהיימר, בגילאי 50-90 שנים, שלקחו חלק בתת-מחקר PET (Positron Emission Tomography). החוקרים התמקדו בחולים עם אבחנה סבירה של מחלת אלצהיימר, בהתאם לקריטריונים המקובלים, מבחן מיני מנטל של 16-26, בדיקת MRI עם ממצאים המתאימים למחלת אלצהיימר, ומדד Hachinski Ischemia Score של 4 ומטה. בדיקת גנוטיפ APOE בוצעה בכל המשתתפים.

החולים חולקו לטיפול תוך-ורידי ב- Gantenerumab (60 מ”ג, 6 חולים;  200 מ”ג, 6 חולים) או פלסבו (4 חולים), שניתנו פעם בארבעה שבועות, עם סך כולל של שבעה מחזורי טיפול, אך בשל הפסקה מוקדמת של הטיפול ב- Gantenerumab במינון 200 מ”ג, לא כל המשתתפים טופלו בשבעה מחזורים.

בקבוצת המטופלים במינון 60 מ”ג, כל החולים קיבלו שבעה מחזורי טיפול, בעוד שבקבוצת המטופלים במינון 200 מ”ג, חולה אחד טופל בחמישה מחזורי טיפול, שני חולים טופלו בארבעה מחזורים, שני חולים בשלושה מחזורים וחולה אחד טופל שני מחזורי טיפול בלבד. בקבוצת הפלסבו, שני חולים קיבלו שבעה מחזורי טיפול, חולה אחד קיבל חמישה מחזורי טיפול וחולה אחד קיבל שני מחזורי טיפול בלבד.

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לפלסבו, אחוז הירידה הממוצע מתחילת המחקר בעמילואיד בקורטקס המוח עמד על 15.6% בקבוצת המטופלים במינון 60 מ”ג ו-35.7% בקבוצת הטיפול ב-200 מ”ג. הממצאים מקבוצת הפלסבו תומכים בתוצאות מחקר קודם לפיו עומס העמילואיד ממשיך לגדול בחולים רבים עם מחלת אלצהיימר בדרגה קלה עד בינונית.

בשני חולים שטופלו ב- Gantenerumab, שהיו הומוגיזוטים ל-APOE ε4, הודגמה אבנורמליות בבדיקת FLAIR (Fluid Attenuated Inversion Recovery), שהתאימה לדלקת או בצקת וזוגנית, לאחר שני מינונים וארבעה מינונים של 200 מ”ג. שני החולים פיתחו גם מיקרו-דימומים. תופעות הלוואי חלפו עצמונית לאחר הפסקת הטיפול.

האבנורמליות בבדיקת FLAIR הייתה בולטת במיוחד באזורים בהם חלה הירידה הגדולה ביותר בנפח עמילואיד.

בעקבות הממצאים, החוקרים מתכננים לערוך מחקר בשלב 2 להמשיך ולבחון את התועלת הקלינית של Gantenerumab.

Arch Neurol. Published online October 10, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה