פסיכיאטריה

השפעות אנדוקריניות והתנהגותיות של מדבקת Buprenorphine בטיפול בכאב בנשים בגיל הפוריות (Endocr J)

ממחקר חדש שפורסם ב-Endocrine Journal עולה כי טיפול ב- Buprenorphine הינה אפשרות בטוחה ויעילה להקלה על כאב בנשים בגיל הפוריות. מהנתונים עולה כי לטיפול זה אין השפעה על הורמוני המין, בניגוד לאופיואידים אחרים.

כאב כרוני הינה תופעה נפוצה, עם שכיחות גבוהה יותר בנשים בהשוואה לגברים. מורפין משמש לעיתים קרובות כטיפול ארוך-טווח להקלה על כאב, אך כרוך בתופעות לוואי, בהן הפרעות אנדוקריניות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות ההתנהגותיות וההורמונאליות של מדבקת Buprenorphine בטיפול בנשים הסובלות מכאב ממושך, שאינו על-רקע מחלה ממארת.

החוקרים עקבו אחר רמות הורמונים (LH, FSH, רמות טסטוסטרון כללי וחופשי, אסטרדיול וקורטיזון), ואחר מדדי כאב (Visual Analog Scale, שאלון McGill Pain Questionnaire, הערכת עוצמת כאב), שנקבעו בתחילת המחקר ולאחר חודש, שלושה חודשים ושישה חודשים.

המחקר כלל 18 נשים עם כאב כרוני, שחולקו לקבוצת נשים לפני-מנופאוזה ולאחר-מנופאוזה. מדבקת Buprenorphine (35 מיקרוגרם לשעה) ניתנה כל 72 שעות. כצפוי, מתן Buprenorphine הוביל לירידה בעוצמת הכאב, ללא תופעות לוואי המתאימות להיפוגונאדיזם. מדדי כאב ירדו בביקור הראשון בשתי הקבוצות. לא נרשמה ירידה ברמות טסטוסטרון כללי וחופשי בעקבות הטיפול (הן נטו לעלות בשתי הקבוצות), בעוד שרמות קורטיזול שבו באופן פרוגרסיבי מרמות די-נמוכות שתועדו בתחילת הטיפול.

ממצאי המחקר מאשרים כי Buprenorphine הינו טיפול בטוח ויעיל להקלה על כאב בנשים. מדובר בטיפול שאינו כרוך בהשפעה על הורמוני מין, כפי שנצפה עם טיפולים אחרים באופיואידים. העדר היפוגונאדיזם הינו מרכיב חשוב בטיפול ארוך-טווח בנשים בגיל הפוריות.

Endocr J. 2011 Sep 22

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה