פסיכיאטריה

כוחה של מילה…המלצה מילולית גרמה לשינויים בפיסיולוגיה של העורקים הכליליים ולהפחתה בתחושת כאבי החזה (Am Heart J )

מאמר זה המסוקר באתר בהמלצתה החמה של ד”ר דלית וייסמן, עורכת מדור התזונה, עוסקת בכוחה של ה…מילה !  ד”ר וייסמן מבקשת לציין, כפתיח לפני קריאת מימצאי המחקר את ההערה הבאה:

כוחה של המילה!! או יותר ספציפי, כיצד פיזיולוגיה של העורקים הכליליים יכולה להיות מושפעת ישירות באמצעות מילים ויצירה של ציפייה.  ומי שזקוק להסבר מדעי יותר של הציר מוח-לב זה כנהוג מפורט בטכסט……

מחקר ייחודי זה המתפרסם ב-Am Heart J מגיע למסקנה שלהצעה מילולית הניתנת למטופל הסובל מכאבים בחזה יש יכולת להשפיע לטובה על זרימת הדם בעורקים הקורונריים.

ברקע למחקר מסבירים המחברים שהפחתת כאבים נתפשים בחזה תחת תנאי פלציבו נצפתה כבר בהרחבה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם שיפור בכאבי חזה בעקבות פלצבו עשוי להתרחש כתוצאה משינויים בזרימת דם.

לצורך כך החוקרים ביצעו ניסוי שבא לבחון אם להצעה מילולית (VS) הניתנת למטופלים במהלך פרוצדורה קרדיולוגית יש השפעה על קוטר העורקים הקורונריים.

השתתפו במחקר 30 מטופלים עם תחושת כאב בחזה וא.ק.ג. תקין, אשר חולקו לשתי קבוצות: קבוצת ה-VS וקבוצת הבקרה (CG) .

המשתתפים בשתי הקבוצות קיבלו עירוי סאלין לתוך העורק הכלילי. בקבוצת ה-VS , המטופלים קיבלו המלצה מילולית המעודדת הרחבת כלי דם. בקבוצת הבקרה לא ניתנה כל המלצה מילולית.

היעדים המרכזיים של המחקר היו השינויים באחוזים של קוטר העורקים, הקוטר המינימלי של ה-LUMEN , והשוואת הקוטר של אינקדס הסגמנט הקורונרי לפני ואחרי 60 שניות ממתן הסאלין. בנוסף, גם שינויים המודינמיים, לחץ פסיכולוגי, ותחושת הכאבים בחזה.

נמצא שבקבוצת הטיפול הוורבאלי, ה-VS , הייתה היצרות כלי דם בשוואה לקבוצת הבקרה. אחוז השינוי בקוטר ההיצרות היה 3.2% בהשוואה ל-1.7% בקבוצת הביקורת עם p=0.062 , והשינוי בממוצע הקוטר המינימליי של ה-LUMEN היה 0.18- לעומת 0.06- בקבוצת הביקורת, שהיה מובהק סטטיסטי עם p=0.029 . לא היה הבדל בשינויים מול קוטר הרפרנס.

במקביל, דרגת תחושת הכאבים בחזה הייתה נמוכה יותר באופן משמעותי בקבוצת הטיפול הפעיל, היינו בקבוצה שקיבלה המלצה מילולית: ירידה ל 0.7 נקודות לעומת עלייה של 0.3 נקודות בקבוצת הבקרה, שהיה מובהק סטטיסטי עם p=0.024 .

החוקרים מסכמים כי מימצאי המחקר מצביעים על כך שהמלצה מילולית גורמת לשינוי ביולוגי בתוך העורקים הכליליים. בניגוד למצופה, הם מסבירים, ה-VS גרם להתכווצות כלי דם יחד עם הפחתה בתחושת כאבי החזה.

Am Heart J 2011;162:507-11

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה