פסיכיאטריה

לפעילות גופנית תועלת גם בחולים עם סרטן ריאות מתקדם (Lung Cancer)

ממחקר פיילוט חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Lung Cancer עולה כי לפעילות גופנית תועלת מסוימת גם בחולים נבחרים עם סרטן ריאות בשלב מתקדם, תחת טיפול כימותרפי או ממאירות לא-נתיחה.

החוקרים כותבים כי על רופאים להמליץ על פעילות גופנית למטופליהם, המסייעת להם לשמור על רמה מתפקדת ופעילויות יומיומיות.

מדגם המחקר כל 25 חולים עם NSCLC (Non Small Cell Lung Cancer) בשלב III-IV וארבעה עם ממאירות נרחבת מסוג SCLC (Small Cell Lung Cancer) שלקחו חלק בתכנית אימונים בת שישה שבועות, שכללה אימוני תנגודת ופעילות קרדיווסקולארית.

מהמחקר הוצאו חולים עם גרורות למוח או עצמות, מחלת לב תסמינית בשלושת החודשים האחרונים, או דיכוי ממושך של מח העצם, או חולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה.

החולים לקחו חלק בתכנית אימונים מבוקרת בת 90 דקות, שנערכה כל יום שלישי וחמישי, ולאחריה 30 דקות של תרגילי הרפיה. הם גם קיבלו הוראה ללכת 30 דקות ולהקפיד על תרגילי הרפיה ביתיים כל יום שני, רביעי ושישי.

בתום ששת שבועות המחקר, 23 חולים היו זמינים להערכה.

היכולת האירובית הממוצעת (קליטת חמצן מקסימאלי) עלתה מ-1.48 ל-1.57 ליטר לדקה (p=0.014), כאשר מרחק ההליכה בשש דקות עלה מ-525 ל-564 מטרים (p=0.006). בקרב החולים נרשמה גם עליה משמעותית בכוח של כל שש קבוצות השרירים שנבחנו.

מבחינת הבריאות הנפשית, כפי שנקבעה לפי מדד FACT-L (Functional Assessment of Cancer Therapy) חלה עליה משמעותית, אך לא נמצא שיפור במרכיבים אחרים של המדד.

שיעורי ההיענות לתרגילים תחת בקרה עמדו על 73%, אך רק שני חולים (8.7%) הקפידו על האימונים הביתיים.

החוקרים מציינים כי רופאים וחולים רבים כלל אינם שוקלים אפשרות לביצוע פעילות גופנית כאפשרות לחולים עם סרטן ריאות מתקדם. מהמחקר עולה כי למרות שיעורי הישרדות נמוכים, יש יתרונות להקפדה על פעילות גופנית גם בחולים עם ממאירות ריאתית מתקדמת.

Lung Cancer 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה