פסיכיאטריה

האם יש תועלת במתן Quetiapine במינון גבוה לחולי סכיזופרניה? (מתוך J Clin Psychiatry)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry עולה כי העלאת מינון Quetiapine (סרוקואל) לא צפויה להביא לשיפור בתסמיני סכיזופרניה או הפרעה סכיזואפקטיבית. החוקרים מוסיפים כי למרות שלא חלה החמרה בתסמיני פרקינסוניזם עם מתן מינון גבוה של Quetiapine, נרשמה עליה גדולה יותר במשקל הגוף של המטופלים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מינונים גבוהים מהמקובל של Quetiapine ניתנים לעיתים קרובות, כאשר אין בספרות הרפואית נתונים רבים התומכים בצעד זה. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם בחולים בהם חל שיפור של פחות מ-30% במדד PANSS (Positive and Negative Syndrome Scale) לאחר ארבעה שבועות טיפול במינון מקסימאלי של Quetiapine (800 מ”ג ביום), צפויות תוצאות טובות יותר למתן טיפול נוסף במשך שמונה שבועות במינון של 1,200 מ”ג ביום.

יעד המחקר העיקרי היה הופעת או החמרת תסמינים אקסטרה-פירימידאליים, לאור העובדה שתופעות הלוואי הללו של תרופות אנטי-פסיכוטיות תלויות באופן מובהק במינון הניתן.

מדגם המחקר כלל 43 חולים שחולקו לקבוצת פלסבו, בה החולים המשיכו בטיפול במינון של 800 מ”ג ליום, ו-88 חולים שטופלו במינון ממוצע של 1,144 מ”ג ביום.

הופעת פרקינסוניזם או החמרת התסמינים הייתה נפוצה יותר בשיעור של 3.1% בקבוצת המטופלים במינון גבוה של Quetiapine (הבדל שנותר בתוך הטווח שהוגדר מראש להעדר-נחיתות).

בממוצע, בקבוצת החולים שטופלו במינון גבוה יותר נרשמה עליה של 1.7 קילוגרמים, כאשר 12.5% עלו 7% או יותר במשקל גופם, בהשוואה לעליה של  1.1 קילוגרמים ו-9.3% בקבוצת המטופלים במינון נמוך של Quetiapine.

הטבה בחומרת התסמינים תועדה בשתי הקבוצות עם הזמן, אך ללא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי אין יתרון למתן Quetiapine במינונים מעבר לאלו המאושרים לשימוש.

J Clin Psychiatry 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה