פסיכיאטריה

גורמי סיכון הפיכים למניעת מחלת אלצהיימר (מתוך כנס Alzheimer’s Association International Conference)

מוח גירוי חשמלי

חוקרים מארצות הברית מדווחים כי הפחתת שכיחות גורמי סיכון המבוססים על אורחות חיים, כולל עישון וחוסר פעילות גופנית, בשיעור של 25%, עשויה למנוע עד 3 מיליון מקרים של מחלת אלצהיימר בכל שנה ברחבי העולם ועד כחצי מיליון מקרים בארצות הברית.

מהמחקר עולה האפשרות, אך אין לכך הוכחות, כי ניתן לייחס עד 50% מהמקרים של מחלת אלצהיימר לשבעה גורמי סיכון הניתנים למניעה עישון, חוסר פעילות גופנית, השמנה באמצע החיים, יתר לחץ דם באמצע החיים, דיכאון, סוכרת והעדר פעילות קוגניטיבית.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים את העדויות הנוגעות לגורמים המקדימים הופעת מחלת אלצהיימר, כולל גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, גורמים פסיכו-סוציאליים והרגלי בריאות, וזיהו את שבעת גורמי הסיכון הניתנים למניעה. הם בחרו בגורמים אלו מאחר שעבורם קיימות העדויות העקביות ביותר לקשר עם מחלת אלצהיימר.

החוקרים התבססו על מודל מתמטי לחישוב מדד PAR (Population Attributable Risk) לשכיחות מחלת אלצהיימר ברחבי העולם ובארצות הברית. מדד זה לוקח בחשבון את השכיחות של גורם סיכון ניתן ואת עוצמת הקשר בין גורם הסיכון ומחלת אלצהיימר.

החוקרים חישבו את מדד PAR עבור כל גורם סיכון בנפרד ועבור שבעת הגורמים ביחד בארצות הברית וברחבי העולם. לאחר מכן הם חישבו את מספר מקרי מחלת אלצהיימר שניתן יהיה למנוע עם ירידה של 10% ו-25% בשכיחות גורמי סיכון.

החוקרים הופתעו לגלות כי רמת השכלה נמוכה הובילו את הרשימה ברחבי העולם, אך מסבירים זאת בשל השכיחות הגבוהה של חוסר-השכלה (40% מהתושבים ברחבי העולם חסרי השכלה מעבר לרמה בסיסית ביותר).

במאמרם כותבים החוקרים כי השכלה וגירוי מנטאלי לאורך החיים מפחיתים את הסיכון למחלת אלצהיימר ודמנציה ע”י סיוע בבניית מאגר קוגניטיבי.

עישון היה השני בתור ברחבי העולם (14%) ולאחריו חוסר פעילות גופנית (13%), דיכאון (11%), יתר לחץ דם באמצע החיים (5%), השמנה באמצע החיים (2%) וסוכרת (2%).

בארצות הברית, חוסר פעילות גופנית הינה המניע העיקרי של שכיחות מחלת אלצהיימר, כאשר זו אחראית ל-21% מהמקרים. לאחריה הופיעו דיכאון (15%), עישון (11%), יתר לחץ דם באמצע החיים (8%)  השמנה באמצע החיים (7%), רמת השכלה נמוכה (7%)  וסוכרת (3%).

שבעת גורמי הסיכון ההפיכים תרמו לכמחצית ממקרי אלצהיימר ברחבי העולם ובארצות הברית.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

מתוך כנס Alzheimer’s Association International Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה