פסיכיאטריה

סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי קל בשחקני פוטבול לשעבר (מתוך כנס Alzheimer’s Association International Conference 2011)

מוח גירוי חשמלי

ממחקר חדש עולה כי עד שליש מקבוצת שחקני פוטבול לשעבר מליגת ה-NFL (National Football League) עונים על הקריטריונים לליקוי קוגניטיבי קל, למרות שגילם הממוצע נע סביב 61 שנים.

החוקרים כותבים כי ליקוי קוגניטיבי נפוץ יותר בשחקני פוטבול אמריקאי שפרשו מהמשחק, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. יתרה מזאת, פרופיל הליקוי בשחקני הפוטבול המקצוענים היה דומה מאוד לאבחנה הקלינית של ליקוי קוגניטיבי קל, שלעיתים קרובות מתייחסים אליה כאל מצב מקדים למחלת אלצהיימר.

במחקר הנוכחי, החוקרים ערכו תחילה סקר שכלל את כל שחקני הפוטבול שפרשו והיו חברים באיגוד ה-NFL Players Association (3729 משתתפים) להערכת המצב הבריאותי בשנת 2001. שיעורי ההיענות היו 68%, והתבססו על המענה לסקר זה עליו דווח במאמר שפורסם בשנת 2005 והדגים היארעות מוגברת של ליקוי קוגניטיבי קל ומחלת אלצהיימר.

בשנת 2008, נשלח סקר שני לכל המשיבים מעל גיל 50 כ-905 שחקנים ו-633 (70%) השיבו על הסקר השני.

הסקר כלל את המדד AD8 , כלי סקר שהשלימו בני/בנות הזוג של הנבדקים. מדד של 2 ומעלה מעיד על ליקוי קוגניטיבי משמעותי. מבין 633 התשובות, 513 השיבו על מדדי AD8.

החוקרים ערכו בהמשך סקר טלפוני לגיוס חלק מהשחקנים למחקר קליני של ליקוי קוגניטיבי קל. לשם כך הם התבססו על כלי RBANS (Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status), להבחנה בין סוגים שונים של דמנציה.

41 שחקנים שפרשו הסכימו להערכה נוספת ואליהם התאימו החוקרים 41 שחקני NFL בריאים, ששימשו כביקורות ו-81 ביקורות שאינם שחקני פוטבול, עם ליקוי קוגניטיבי קל, שהיו מבוגרים יותר משמעותית מהשחקנים שפרשו.

החוקרים מצאו כי פרופיל הליקוי הקוגניטיבי בשחקנים שפרשו היה דומה מאוד לזה של חולים שאובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל. עם זאת, השחקנים עדיין תיפקדו היטב, עם מדד IQ ממוצע של 106 נקודות.

החוקרים מזהירים כי יש להתייחס לממצאים בזהירות ולכן דרושים מחקרים מבוקרים היטב, להערכת גורמי הסיכון והגורמים המנבאים ליקוי קוגניטיבי.

Alzheimer’s Association International Conference 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה