פסיכיאטריה

מחקר חדש מטיל ספק בהשפעות אנטי-אייג’ינג של DHEA (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

רבים מעודדים את השימוש בתוסף ההורמונאלי DHEA כמעיין נעורים, אך אין עדויות מוצקות לפיהן התוסף אכן משפר את תפקוד הזיכרון, התפקוד המיני או הבריאות הכללית בנשים לאחר-מנופאוזה, כך עולה מסקירה חדשה.

לדברי החוקרים, מהנתונים עולה כי אין תועלת לתוספי DHEA עבור נשים לאחר-מנופאוזה בכל הנוגע לשיפור התפקוד המיני, הבריאות הכללית, היכולת הקוגניטיבית או למניעת עמידות לאינסולין / סוכרת או להפחתת רמות כולסטרול בדם.

בשנות התשעים של המאה הקודמת, רבים סברו כי DHEA שומר על הנעורים, כאשר מחקרים מוקדמים הצביעו על תועלת בנטילת התוסף ההורמונאלי. אולם לאחרונה, מחקרים גדולים וארוכים יותר לא מצאו כל תועלת בטיפול זה.

לדוגמא, מספר מחקרים מוקדמים מצאו כי DHEA עשוי לשפר את תפקוד הזיכרון בנשים מבוגרות. עם זאת, מחקרים אלו כללו רק מספר קטן של נשים וארכו 2-4 שבועות בלבד.

המחקר הגדול שבחן את הנושא מחקר משנת 2008 שעקב אחר 115 נשים במשך שנה אחת לא מצא כל הוכחה לכך ש-DHEA הביא לשיפור בזיכרון או ביכולות קוגניטיביות אחרות.

החוקרים דיווחו על ממצאים דומים בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, כלומר, סך העדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים היה שלילי בכל הנוגע למתן DHEA לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני, במצב הרוח וברמות אינסולין.

מצד שני, החוקרים מציינים כי מספר מחקרים מצאו כי DHEA עשוי לסייע בהאטת קצב אובדן צפיפות העצם בנשים לאחר-מנופאוזה. החוקרים בחנו 10 מחקרים שהעריכו את ההשפעות של DHEA על צפיפות העצם במהלך 6 חודשים עד שנתיים, ומרביתם הצביעו על השפעה חיובית מסוימת.

עם זאת, החוקרים כותבים, לא ידוע אם DHEA עשוי להפחית את הסיכון לשברים בנשים לאחר-מנופאוזה.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של DHEA הן אקנה וצמיחת שיער עודף באזור הפנים והגוף. חוקרים עדיין לא ידועים מהן ההשפעות השליליות הכרוכות בטיפול ארוך-טווח בתוסף ההורמונאלי.

J Clin Endocrinol Metab 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה