פסיכיאטריה

נייר עמדה מאת פרופ’ מתי ברקוביץ יו”ר איגוד רופאי הילדים בנושא ”’ביבי יוגה” : שימוש באמצעים פסולים ומזיקים בתינוקות

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מזעזעת של שימוש באמצעים פסולים ומסוכנים בטיפול בתינוקות חלקם תחת הכותרת “בייבי יוגה” וחלקם בצורות אחרות.

הפעילות של “בייבי יוגה” כפי שבאה לידי ביטוי בכתבת התחקיר של אושרת קוטלר (ערוץ 10, 05/03/11) ומבוצעת במספר מקומות לא מבוטל ברחבי הארץ, מסוכנת ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לתינוקות המשתתפים בפעילות מפוקפקת זאת.

יש לציין כי לא ברורה כלל וכלל מטרת הפעילות, שכן לתינוקות אלו אין בעיה התפתחותית או אחרת. מדובר ב”תופעה חברתית” הרת אסון שבאה כביכול “לחזק את הקשר בין התינוק לאימו”, או “להגביר את בטחונו העצמי של התינוק”. הפעילות המבוצעת במסגרת “בייבי יוגה” ובמסגרות אחרות הדומות לה עלולה לגרום לנפילות של התינוקות עם חבלות ראש וחבלות באברים אחרים, פריקת מפרקים, קרע של רקמות ודימומים מוחיים. יש להתייחס לתופעה זו כאל “תסמונת התינוק המטולטל” “Shaking baby syndrome”, אשר ידועה כתסמונת קטלנית עם תוצאות חמורות ביותר לתינוק. הפעילות המתבצעת במים אף היא מסוכנת, וכפי שניתן היה לראות (בסרטים רבים שצולמו במצלמה נסתרת) בחלק מהמקרים התינוקות שאפו מים לריאותיהם ונחנקו, דבר המזכיר מאוד תמונה של “כמעט טביעה”.

אשר לטענה פעילות זו כביכול מגבירה את בטחונו העצמי של התינוק, אין ספק כי ההיפך הוא הנכון, מעבר לסכנה המיידית שצוינה קודם לכן, קיימת סכנה ממשית לכך כי בטחונו העצמי של הילד ילך ויפחת.

ניסינו לברר מי אלו האנשים אשר מעבירים את הפעילות הזו ואיזו הכשרה עברו. לפי מיטב הבנתנו אף לא אחד או אחת מהאנשים המעבירים את הפעילות הנ”ל לא עבר הכשרה מקצועית מתאימה ואין כל פיקוח מקצועי של גורם מוסמך עליהם. מתוך בירור שערכנו “ממציא” השיטה אותה ראינו בכתבה מואשם בגרימת מוות של מספר תינוקות בארצו עקב שימוש בשיטת טיפול זו יתירה מכך, הוא אף מבוקש לחקירה במספר מדינות באירופה. לצערנו קיימת לאחרונה תופעה של אנשים אשר לא עברו הכשרה בפיזיותרפיה, התפתחות הילד ושיקומו המגדירים עצמם “מטפלים”. אנשים אלו לא עברו כל הכשרה מתאימה במוסד מוכר. מכיוון שפעמים רבות קיימת סכנה לבריאות הציבור כתוצאה מפעילותם של אנשים לא מוסמכים אלו יש להתייחס לנושא בכובד ראש וברצינות רבה.

אנו סבורים כי בתינוקות בהם מתעוררת בעיה רפואית או התפתחותית כלשהי יש להפנותם לאיש מקצוע בריאות מוכר ובעל רישיון הנמצא בפיקוח מקצועי של משרד הבריאות.

בכבוד רב,

פרופ’ מתי ברקוביץ

יו”ר האיגוד לרפואת ילדים

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה