פסיכיאטריה

חשיבות טיפול משולב ו-Buprenorphine בטיפול בהתמכרויות לאופיואידים (Arch Intern Med.)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי גישת הטיפול בחולים עם התמכרות לאופיואידים במרפאות ראשוניות, המבוססת על Buprenorphine ומודל טיפול משולב, הינה גישה מוצלחת לטיפול.

החוקרים מסבירים כי משנת 2002 לרופאים בארצות הברית ניתנה האפשרות לטפל בחולים עם התמכרות לאופיואידים ב- Buprenorphine בתנאי מרפאה ראשונית, ולמרות שמחקרים הוכחו את יעילות הטיפול, עדיין לא נעשה שימוש מספק באמצעי זה. אחת המגבלות הנפוצות ביותר בשימוש בטיפול הינו העדר תמיכה קלינית מספקת לאור הצורך בניטור אחר המטופלים.

לדברי החוקרים, לטיפול מצד האחיות חשיבות רבה בהצלחת התכנית. שיתוף פעולה עם האחיות חיוני לטיפול בחולים עם התמכרות לאופיואידים, במטרה להבטיח גישה זמינה ובאיכות גבוהה לטיפול.

האחיות המטפלות שהשלימו תכנית הכשרה בת יממה ב- Buprenorphine, עוסקות במשימות המקובלות לטיפול בחולה, עוקבות אחר הטיפול והפרוטוקולים בהתאם לדרישות בכל  הנוגע לטיפול ב- Buprenorphine.

באופן ספציפי, תחומי האחריות כוללים בחירת החולים המתאימים לטיפול, הדרכתם, השגת הסכמה מדעת, פיתוח תוכניות טיפול, פיקוח על הטיפול התרופתי, הפניה לטיפולים אחרים בהתאם לצורך, ניטור היענות ושמירה על קשר עם הרופא המטפל, יועצים ורוקחים.

בתקופה שבין 1 בספטמבר, 2003, ועד 30 בספטמבר, 2008, 408 משתתפים עם התמכרות לאופיואידים טופלו ב- Buprenorphine תחת גישת טיפול משולב. במאמרם החוקרים מדווחים על התוצאות של 382 חולים לאחר 12 חודשים .

טיפול מוצלח הוגדר כהמשך טיפול או הפחתת המינון של Buprenorphine לאחר היענות לטיפול והעדר שימוש בסמים אסורים במשך לפחות שישה חודשים. מבין 196 המשתתפים בקבוצה זו, 187 (49%) נותרו תחת הטיפול ו-9 (2.4%) הפחיתו את המינון לאחר שישה חודשי היענות והימנעות משימוש בסמים אסורים. מבין 162 המשתתפים שלא טופלו בהצלחה, 113 (29.6%) אבדו במהלך תקופת המעקב ו-49 (12.8%) שוחררו.

מבין 169 המשתתפים שנותרו בטיפול לאחר שנה אחת, 154 (91.1%) לא השתמשו עוד בסמים אסורים או קוקאין על-בסיס תוצאות בדיקות סמים בשתן.

החוקרים מצאו כי משתתפים שהיו מבוגרים יותר, עבדו בעבודה קבועה והשתמשו באופן אסור ב- Buprenorphine, היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להצלחת הטיפול; לעומת זאת, באפריקאים-אמריקאים והיספאנים/לטינים סיכויי הצלחת הטיפול היו נמוכים יותר.

Arch Intern Med. 2011;171:425-431

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה