פסיכיאטריה

מהי היעילות של פסיכותרפיה בדכאון עמיד? (מתוך J Gen Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Journal of General Internal Medicine סקר מחקרים קליניים הבודקים יעילות של פסיכותרפיה במטופלים עם דכאון עמיד. התוצאות אינן חד משמעיות, עם מקום למחקרים נוספים.

על מנת לבחון יעילות של פסיכותרפיה בטיפול בדכאון עמיד אספו החוקרים נתונים ממחקרים קליניים אקראיים אשר בחנו לפחות אחת משיטות הפסיכותרפיה הבאות: טיפול קוגניטיבי, טיפול בין-אישי, טיפול התנהגותי. הדכאון הוגדר כעמיד לאחר לפחות 6 שבועות טיפול ללא רמיסיה מלאה (כלומר עם רמיסיה חלקית או ללא שינוי בכלל).

כמחצית מהמטופלים בדכאון אינם מגיבים לטיפול התרופתי הראשוני. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על החלפת התרופה הראשונית או הוספת תרופה נוספת לטיפול. החוקרים בדקו את היעילות של פסיכותרפיה במטופלים אלה כחלופה או כתוספת לטיפול התרופתי.

סך של 13 מאמרים נכללו בניתוח הנתונים, עם סך של 592 מטופלים (גיל ממוצע 40 שנים, 50-85% נשים, מעל 75% לבנים). מכלל המחקרים עלה כי הוספת פסיכותרפיה מניבה תוצאות חיוביות. חלק מהמחקרים הדגימו שיפור משמעותי יותר בהוספת פסיכותרפיה לטיפול תרופתי מאשר בטיפול תרופתי לבד. מחקרים אחרים הדגימו יעילות בהוספה או החלפה לטיפול פסיכותרפי, אך יעילות זו הייתה דומה ליעילות של החלפת טיפול תרופתי או הוספת תרופה נוספת לטיפול. מחקר אחד הדגים כי הוספת ליתיום לטיפול יעילה יותר מפסיכותרפיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בגדול נראה כי לפסיכותרפיה יעילות בטיפול בדכאון עמיד, אך המחקרים מעטים מדי והתוצאות אינן אחידות. על כן, יש מקום למחקרים נוספים על מנת לעמוד על המקום של פסיכותרפיה במקרים של דכאון עמיד. הדבר בעל חשיבות, שכן מטופלים רבים אינם מגיבים לטיפול התרופתי הראשוני ונזקקים לטיפול נוסף.

J Gen Intern Med. December, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה