פסיכיאטריה

תרופות אנטי-אפליפטיות מעלות את הסיכון לשברים במבוגרים (Arch Neurol)

במבוגרים בגיל 50 ומעלה, מרבית התרופות האנטי-אפילפטיות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לשבר לא-טראומטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מקנדה, שפורסמו במהדורת ינואר של Archives of Neurology.

לדברי החוקרים, אין מחקרים רבים להערכת הסיכון לשברים עקב טיפול בתרופות אנטי-אפילפטיות, ואף אחד מהם לא התמקד רק בחולים מבוגרים. זהו המחקר מבוסס-אוכלוסיה הראשון שהתמקד בחולים מעל גיל 50, אוכלוסיה שמצויה מלכתחילה בסיכון לאוסטיאופורוזיס.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-16,000 משתתפים עם שבר לא-טראומטי של שורש כף היד, הירך או החוליות, בין אפריל 1996 ועד מרץ 2004. לכל חולה התאימו החוקרים עד שלוש ביקורות ללא שברי ירך, שורש כף יד או חוליות (כ-47,000 ביקורות), בהתאם לגיל, מין, מוצא אתני ומחלות רקע.

התרופות שנבחנו היו Carbamazepine (טגרטול), Clonazepam (קלונקס), Ethosuximide, Gabapentin, Phenobarbital, Phenytoin (אפנוטין) ו-Valproic Acid (דפלפט). לאור מיעוט המטופלים ב-Felbamate, Lamotrigine, Levetiracetam, Pregabalin (ליריקה), Primidone (פריזולין), Oxcarbazepine (טרילפטין), Topiramate (טופמקס) ו-Vigabatrin (סברילן), הן קובצו כולן תחת קבוצת “יתר התרופות האנטי-אפילפטיות”.

במודל המתוקנן, כל התרופות האנטי-אפילפטיות, למעט Valproic Acid, לווה בסיכון מוגבר לשברים, עם יחס סיכויים שנע בין 1.24 עם Clonazepam ועד 1.91 עם Phenytoin. הסיכון הגבוה ביותר תועד עם טיפול נלווה במספר תרופות אנטי-אפילפטיות.

יתרונות המחקר כוללות את העובדה שמדובר במחקר מבוסס-אוכלוסייה, גודל המדגם הגדול והתקנון למספר ערפלנים אפשריים. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי לא הייתה באפשרותם לתקנן באופן ספציפי לצריכת סידן או וויטמין D, רמת פעילות גופנית או הרגלי חיים אחרים. כמו כן, מדדי צפיפות העצם לא היו זמינים.

החוקרים גם לא יכלו להעריך את הסיכון לשבר עם חלק מהתרופות האנטי-אפילפטיות החדשות יותר, דוגמת Lamotrigine, Pregabalin ו-Topiramate. להערכתם דרושים מחקרים נוספים להערכת הסיכון לשברים לא-טראומטיים עם תרופות חדשות אלו ואחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור העובדה שתרופות אנטי-אפילפטיות מוגדרות כיום כגורם סיכון משני לאוסטיאופורוזיס, על רופאים לכוון טיפול למניעת שברים אוסטיאופורוטיים בחולים מעל גיל 50, דוגמת הפסקת עישון, הפחתת צריכת אלכוהול, תזונה נכונה ופעילות גופנית.

Arch Neurol. 2011;68:107-112

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה