פסיכיאטריה

בדיקת fMRI מדגימה שינויים בקישורים במוח בנשאי APOE4 (מתוך J Neurosci.)

ממחקר חדש עולה כי האלל 4Ɛ של הגן Apolipoprotein E (APOE4) ,גורם הסיכון העיקרי למחלת אלצהיימר, מביא לשינוי הקישורים במוח הרבה לפני הצטברות עמילואיד והופעת ליקויים קוגניטיביים.

מממצאים אלו עולה כי ייתכן ויש להתערב עוד לפני התחלת הצטברות צברי עמילואיד. כיום, ההנחה היא כי מהרגע שהפלאקים הללו מתחילים להצטבר חולף כעשור בטרם תתפתח דמנציה. עם עדויות לפיהן השינויים בקישורים במוח מתחילים עוד מוקדם יותר, ייתכן כי קיים חלון תרפויטי ארוך יותר.

במחקר קודם הדגימו חוקרים הפרעות בקישורים הפונקציונאליים ברשת DMN (Default-Mode Network) בקשישים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, עם עדות לפלאקים של עמילואיד ביתא.

במחקר האחרון הוכיחו החוקרים כי אלל APOE4 מפריע לקישורי DMN בהעדר פלאקים של עמילואיד.

המחקר כלל 100 מבוגרים, בגיל ממוצע של 62 שנים, שלקחו חלק במחקרים ארוכי-טווח להערכת זיכרון וזקנה. המשתתפים לא סבלו מחסר קוגניטיבי ובדיקת PET לא הדגימה שקיעת עמילואיד בבדיקת PET.

שינויים בקישורים בנשאי APOE4

38 מהמשתתפים היו נשאי APOE4 ו-62 לא היו נשאים של האלל. בדיקת fMRI (Functional MRI) הדגימה קישוריות ירודה בין אזור ה-Precuneus לאזורים אחרים של ה-DMN.

לדברי החוקרים, למרות שלא ברור במדויק מהו תפקידו של אזור ה-Precuneus ב-DMN , הסברה הרווחת היא כי מדובר בגורם חשוב במחלת אלצהיימר. נראה כי ה-Precuneus משפיע על כל התהליכים המעורבים ב-DMN וזהו האזור הראשון בו שוקע עמילואיד.

התוצאות מדגישות את חשיבות הנזק המוקדם ל-DMN כביטוי אפשרי של מחלת אלצהיימר קדם-קלינית.

חשיבות המחקר נובעת משתי סיבות עיקריות. הראשונה, הוא מדגים את החשיבות הרבה באבחנה מוקדמת של מחלת אלצהיימר, ונראה כי זיהוי הפרעה באזור ה-Precuneus בבדיקת fMRI הינה דרך קלה לעשות כן. נקודה חשובה נוספת היא העובדה שבעשרים השנים האחרונות כל המחקר במחלת אלצהיימר התמקד בעמילואיד. מהמחקר הנוכחי עולה כי בנוכחות נטייה גנטית משמעותית, המשמעות היא שישנם תהליכים המופיעים עוד בטרם שקיעת עמילואיד.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לקבוע את מהלך הזמן של השינויים בקישורים התפקודיים.

J Neurosci. 2010;30:17035-17040

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה