פסיכיאטריה

האם חולי אלצהיימר שנוטלים אספירין סובלים מסיכון מוגבר לדימום תוך מוחי? (מתוך Stroke)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון נובמבר 2010 של ה-Stroke פורסמה סקירת ספרות מערכתית, שכללה שני מחקרים אשר בדקו את השימוש ב-Aspirin במחלת אלצהיימר. החוקרים מדווחים כי באוכלוסיה זו, נמצא קשר אפשרי בין נטילת אספירין ובין עלייה בסיכון לדימום תוך מוחי, אם כי ללא מובהקות סטטיסטית.

החוקרים כותבים כי בעבודות קודמות נמצא שיעור גבוה של דימומים תוך מוחיים בחולי אלצהיימר שטופלו באספירין. מטרת העבודה הנוכחית הייתה להעריך את הנתונים הקיימים בספרות על הסיכון לדימום תוך מוחי בחולי אלצהיימר המטופלים באספירין.

החוקרים ערכו חיפוש ספרותי במאגרי הנתונים PUBMED וה- Cochrane Library, ואיתרו 2 מחקרים אקראיים מבוקרים שבדקו את השימוש באספירין במחלת אלצהיימר: מחקר ה- Vascular Care in Alzheimers Disease (EVA) ומחקר ה- Aspirin in Alzheimers Disease (AD2000).

במחקר ה-EVA נמצא כי 4.6% מחולי האלצהיימר שטופלו באספירין סבלו מדימום תוך מוחי, לעומת 0% מקבוצת הביקורת. במחקר ה-AD2000 נמצא כי 2.6% מחולי האלצהיימר שטופלו באספירין סבלו מדימום תוך מוחי, לעומת 0% מקבוצת הביקורת. כאשר ערכו החוקרים ניתוח משולב של נתוני שני המחקרים, נמצא כי שיעור הדימומים התוך מוחיים במשתתפים שטופלו באספירין היה 3.2%, לעומת 0% בקבוצת הביקורת, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (HR 7.63, 95% CI 0.72-81, p=0.09).

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי ייתכן ואספירין קשור לעלייה בסיכון לדימום תוך מוחי בחולי אלצהיימר. לדבריהם, מספר המשתתפים שנבדקו היה מצומצם ויחס הסיכון לא היה מובהק סטטיסטית, אך שיעור המקרים הכולל היה גבוה יחסית (3.2%). החוקרים מדגישים כי כאשר קיימת התוויה קרדיווסקולארית לטיפול באספירין, הטיפול בתרופה מומלץ גם בחולי אלצהיימר.

מומחה מהתחום ציין כי תוצאות המחקר מעלות את המודעות לסיבוכי הטיפול באספירין. לדבריו, אספירין עלול לגרום לדימומים מיקרוסקופיים, שעלולים להגביר את הסיכון לדימום תוך מוחי גדול יותר.

Stroke. 2010;41:2690-2692.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה