פסיכיאטריה

שימוש משולב ב- lithium ו Divalproex Sodium קשור בלויקוציטוזיס (מתוך כנס ה- American Academy of Child and Adolescent Psychiatry)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, עולה כי נוער עם הפרעה דו קוטבית הנוטל lithium ו Divalproex Sodium עלול להדגים לויקוציטוזיס.

שימוש ב- lithium כמייצב מצב רוח במבוגרים נקשר ב- NDI (nephrogenic diabetes insipidus) ותת תריסיות וכן בלויקוציטוזיס.  שימוש ב- Divalproex Sodium נקשר בדימום ממושך יותר ובעליית אנזימי כבד בילדים ובמבוגרים, וכן גם בהיפראמונמיה.

לדברי החוקרים, הודגמה עלייה משמעותית קלינית בספירה הלבנה אשר לא נראתה משמעותית קלינית.

בשלב הראשון של המחקר הדו שלבי הנוכחי, 139 נבדקים עם הפרעה דו קוטבית בני 5 עד 17 שנים קיבלו הן lithium והן divalproex sodium במשך עד 20 שבועות.  לאור תופעות לוואי, 45 נבדקים (16.7%) הוצאו מן המחקר.

נבדקים אשר השלימו את השלב הראשון, והשיגו 4 שבועות עוקבים ומעלה של רמיסיה, עברו לשלב השני מחקר כפול סמיות בבחירה אקראית של lithium או divalproex sodium במשך עד 76 שבועות.

מתוך 94 הנבדקים שהשלימו את השלב הראשון, 39 לא השתתפו בשלב השני ו 23 לא השלימו אותו.  תופעות לוואי, כולל רמות מוגברות של TSH (thyroid-stimulating hormone), תרומבוציטופניה ומצבים אחרים, הובילו להוצאה של 8.3% מן הנבדקים, כך שנשארו רק 32 נבדקים שהתאימו לשלב השני של הניתוח.

אמנם התוצאות הסופיות טרם התקבלו, אולם החוקרים צופים כי השינויים שיודגמו יהיו דומים לאלו הנצפים בקרב מבוגרים, וכי שינויים אלו יהיו ניכרים יותר בעת שימוש משולב בשתי התרופות יחד.

מתוך כנס ה- American Academy of Child and Adolescent Psychiatry שנערך באוקטובר 2010.

לידיעה מ- docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה