פסיכיאטריה

טיפול הורמונאלי עשוי לשפר את צפיפות העצם בנשים עם אנורקסיה נרבוזה (מתוך כנס ה-ASBMR)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR), עולה כי טיפול משולב ב- Dehydroepiandrosterone (DHEA) וטיפול הורמונאלי חלופי (Hormone replacement therapy, HRT) הכולל אסטרוגן ופרוגסטרון, הוביל לשיפור בצפיפות העצם של נשים צעירות הסובלות מאנורקסיה נרבוזה.

החוקרים כותבים כי נשים עם אנורקסיה נרבוזה עלולות לסבול מפגיעה בעצמות. לדבריהם, מחקרים קודמים שבדקו שיטות למניעה וטיפול בהפרעות שלד באוכלוסיה זו לא מצאו טיפולים יעילים. הם מפרטים כי בעבודות קודמות HRT בלבד לא נמצא יעיל במניעת איבוד מסת העצם במטופלות עם אנורקסיה נרבוזה, ומוסיפים כי DHEA עשוי לשפר את מסת העצם, אך כרוך בבעיית היענות שכן הוא עלול לגרום לעלייה במשקל.

המחקר הנוכחי כלל 80 משתתפות עם אנורקסיה נרבוזה בגיל 13-27 שנה. החוקרים חילקו את המשתתפות באקראי לקבלת טיפול בן 18 חודשים ב-micronized DHEA במינון 50 מ”ג ליום עם HRT הכולל Ethinylestradiol במינון 20 מק”ג ו-Levonorgestrel במינון 0.1 מ”ג, או לקבלת פלסבו.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת הטיפול (DHEA עם HRT) נצפתה עלייה של 3.4% בצפיפות העצם של הירך, לעומת ירידה של 2.1% בקבוצת הפלסבו (p<0.01). כמו כן, שטח החתך של עצם הירך עלה ב-2.5% בקבוצת הטיפול, ואילו בקבוצת הפלסבו הוא ירד ב-1.8% (p<0.01).

החוקרים מציינים כי מדד ה- Shaft buckling ratio המעריך סיכון לשבר, ירד ב-5.9% בקבוצת הטיפול ועלה ב-2.7% בקבוצת הפלסבו (p=0.02), ומוסיפים כי בין הקבוצות לא נצפה הבדל בגאומטרית מפרק הירך באיזור הצר של צוואר הירך.

לדבריהם, בשלב זה לא ברור באיזה מנגנון גורם DHEA לשיפור בצפיפות העצם. החוקרים מסבירים כי במטופלות עם אנרוקסיה נרבוזה קיים דיכוי של ייצור העצם, וייתכן ש-DHEA מעודד את ייצור העצם.

בדיון שנערך בכנס ציינה מומחית מהתחום כי האפשרויות הטיפוליות לשיפור צפיפות העצם הן מוגבלות בנשים עם אנורקסיה נרבוזה. היא הדגישה כי חשוב למצוא דרכים לשיפור השיקום התזונתי וההיענות לטיפולים השונים.

מתוך הכנס American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR) 2010 Annual Meeting 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה