פסיכיאטריה

ילדים עם אלרגיות למזון סובלים יותר מהטרדות והצקות על-ידי ילדים אחרים (Ann Allergy Asthma Immuno)

ילדים עם אלרגיות למזון סובלים לעיתים קרובות מהצקות, הטרדות ואיומים בשל מחלתם, וכתוצאה מכך מצויים בסיכון מוגבר לפגיעה גופנית ונפשית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם במהדורת אוקטובר של Annals of Allergy, Asthma & Immunology.

אלרגיה למזון הופכת נפוצה יותר ויותר בילדים מתחת לגיל 18 שנים, ועלתה ב-18% בשנת 1997 ל-2007. לפי ההערכות, כ-3.9% מהילדים בארה”ב סובלים כיום מאלרגיה כלשהי למזון.

ההשלכות הגופניות של תגובות אלרגיות למזון הן מוכרות היטב, אך פחות ידוע אודות ההשפעה הפסיכולוגית של אלרגיה למזון. לדברי החוקרים, יש דיווחים לפיהם ילדים ומתבגרים עם אלרגיה למזון סובלים מהטרדות בשל מחלתם, עם זאת, לא נערכו מחקרים בנושא.

החוקרים תשאלו מתבגרים עם אלרגיה למזון והורים לילדים עם אלרגיה למזון וביקשו להעריך נוכחות אלימות, הצקות או הטרדות של חולים הסובלים מאלרגיה למזון בשל אלרגיות אלו.

353 שאלונים הושבו לחוקרים. מרביתם הושלמו ע”י ההורים לילדים עם אלרגיות למזון. המשיבים חולקו לחמש קבוצות גיל: ילדים מתחת לגיל 4 שנים (25.9%), ילדים בגילאי 4-11 שנים (55%), ילדים בגילאי 12-18 שנים (12.5%), אלו בגילאי 19-25 שנים (2.6%), ומשתתפים מעל גיל 25 שנים (4.0%).

24% מהמשיבים דיווחו כי האדם הסובל מאלרגיות למזון חווה הצקות, איומים או הטרדות בשל האלרגיה למזון. רוב רובם של המשיבים (86%) דיווחו כי אירועים אלו אירעו מספר פעמים.

מהמחקר עולה כי 82% מהמקרים הללו אירעו בשטח בית הספר ב-80% מהמקרים היה מדובר בחברים לכיתה, וב-21% במורים או בעובדים אחרים בבית הספר.

הצקות, הטרדות ואיומים לא-גופניים היו נפוצים יותר ממעשים פיזיים. התגרות מילולית והצקות דווחו ע”י 64.7% מהמשיבים, ואירועים גופניים, כולל חשיפה מכוונת של האנטיגן, דווחו ע”י 57% מהמשיבים. 12 משייבם דיווחו כי הם נגעו באלרגן ומספר משיבים דיווחו כי האוכל שלהם נחשף בצורה מכוונת לאלרגן.

לא דווח על תגובות אלרגיות כתוצאה ממעשים אלו, אך תסמינים נפשיים היו נפוצים. תחושת עצבות או דיכאון דווחה ע”י 65.7% ובושה או השפלה ע”י 64.2% מהמשיבים. קרוב למחצית מהמשיבים (42.3%) חשו כי האדם עם האלרגיה למזון ימשיך לסבול מהצקות, הטרדות ואיומים בעתיד.

החוקרים כותבים כי הצקות והטרדות של ילדים הסובלים מאלרגיה למזון הן תופעה נפוצה עם שכיחות גבוהה פי שתיים מזו שבאוכלוסייה הכללית כאשר המטרידים יכולים להיות גם אנשים מבוגרים. מעשים אלו מעלים את הסיכון לפגיעה פסיכולוגית בכולם, אך במקרים אלו ייתכן איום גופני ממשי כאשר ישנה מעורבות של האלרגנים.

מקרים אחרונים של הצקות של חולים הסובלים מאלרגיות למזון כוללים סטודנטית בחטיבת ביניים שמצאה פירורי עוגיית חמאת בוטנים בקופסת האוכל שלה ותלמיד תיכון שמרחו על מצחו חמאת בוטנים בקפיטריה.

להצקות והטרדות, בין אם נעשות באופן פיזי או מילולי, תתכן השפעה אדירה על הבריאות הנפשית של הילדים. החוקרים קוראים לפתח מדיניות נגד-הצקות על-רקע אלרגיה למזון. על הציבור להבין כי מדובר בהתנהגות שאינה מקובלת.

Ann Allergy Asthma Immunol. 2010;105:267-271

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה