פסיכיאטריה

פגיעה קוגניטיבית משפיעה על הסיכון לתמותה לאחר ניתוח לב (מתוך כנס ה- American Neurological Association)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Neurological Association, עולה כי בריאות קוגניטיבית, בייחוד בהיבטים של שפה וזיכרון חזותי, הינה בעלת חשיבות בניבוי הסיכון לתמותה לאחר ניתוח לב, גם 8 שנים לאחר מכן ומעלה.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שלאחר מעקב ממוצע של 8.8 שנים, שרידות כללית לאחר ניתוח מעקפים הייתה פחות טובה בקרב אלו בעלי הציונים הנמוכים ביותר במבחנים קוגניטיביים.

לדברי החוקרים, אלו עם התפקוד הקוגניטיבי הטוב ביותר הדגימו שיעורי שרידות טובים ביותר, כך שיש להתייחס ליכולות קוגניטיביות בעת הערכת פרוגנוזה.

דיווחים אנקדוטיים הראו כי אלו עם פגיעה קוגניטיבית העוברים ניתוחים לבביים נוטים למות מוקדם יותר מאלו ללא פגיעה כזו.  לאור זאת עלתה השאלה האם הסיבה לכך נעוצה בגיל מבוגר יותר או שקיים מצב בריאותי נוסף שמשפיע על התמותה.

במסגרת המחקר שכלל 388 נבדקים, מבחנים קוגניטיביים של 8 תחומים בוצעו לחולים שעברו ניתוח מעקפים לפני הניתוח, לחולי מחלת לב כלילית שטופלו תרופתית ולנבדקי ביקורת ללא מחלה לבבית.

שיעורי תמותה כלליים שבוססו על רבעונים של תפקוד קוגניטיבי כללי עמדו על 34%, 26%, 25% ו 20% עבור המדדים הקוגניטיביים הנמוכים ביותר עד הגבוהים ביותר.

תפקוד נמוך במשימות זיכרון חזותי (P = .0003) ובשפה (P = .01) היה בעל סיכוי רב יותר להשפיע על שרידות. ציונים נמוכים במהירות מוטורית (P = .08) ופסיכו מוטורית (P = .06) הדגימו מגמה לסיכון מוגבר לתמותה, על אף שתוצאות אלו לא היו מובהקות סטטיסטית.

בניתוח של כל משתתפי המחקר, כולל נבדקי הביקורת, נמצאה היארעות גבוהה של יתר לחץ דם (51%) ושל אוטם לבבי (41%).  גילם הממוצע של המשתתפים בתחילת המחקר היה 64.4 שנים.

על מנת להבין לעומק מנגנונים מאחורי הקשר שבין פגיעה קוגניטיבית ותמותה, החוקרים מתכננים לנתח את נתוני התצפית לערפלנים אפשריים, כגון מחלה צרברו-וסקולארית.

המומחים מציינים כי על אף שהמחקר מעלה שאלות מעניינות, הוא אינו חף ממגבלות.

לדבריהם, אלו החולים במחלה אתרו-סקלרוטית אינם סובלים רק מבעיה לבבית אלא ממחלה מערכתית שעלולה לפגוע בכלי הדם המוחיים, ועל כן ממצאי המחקר אינם מפתיעים.

יחד עם זאת, השוואה של חולים שעברו ניתוח מעקפים עם חולים שעברו התערבויות כירורגיות אחרות הייתה עשויה להיות יותר אינפורמטיבית, וכן פירוט של סוג ניתוח המעקפים במחקר הנוכחי היה חסר ועשוי היה להשפיע על התוצאות.

מתוך הכנס השנתי של ה- American Neurological Association, שנערך בספטמבר 2010, בסן פרנסיסקו, ארצות הברית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה