פסיכיאטריה

האם חומרים פסיכודליים עשויים לסייע לטיפול בהפרעות נפשיות? (מתוך Nature Reviews Neuroscience)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון ספטמבר 2010 של ה- Nature Reviews Neuroscience פורסם מאמר דעה העוסק בשימוש בחומרים פסיכודליים לטיפול בהפרעות נפשיות. לדברי הכותבים, מתן מינונים נמוכים של Lysergic Acid Diethylamide (LSD), Ketamine ו- Psilocybin,עשוי לסייע לטיפול בדיכאון, חרדה, הפרעה אובססיבת קומפולסיבית (Obssesive Compulsive Disorder, OCD) וכאב כרוני.

לדברי הכותבים, ייתכן ויעילות החומרים נובעת מהשפעתם על המעגלים המוחיים הפגועים ועל מערכות הנוירוטרנסמיטורים, כולל סרוטונין וגלוטמט.

הכותבים מסבירים כי בעשורים האחרונים הוגבל המחקר על חומרים פסיכודליים בשל השפעתם השלילית הידועה. עם זאת, לאחרונה חלה התפתחות בהבנת הנוירוביולוגיה של החומרים הפסיכודליים, ולכן עלה מחדש העניין בחומרים אלו.

בעבודות קודמות נמצא כי Ketamine, שהינו אנטגוניסט ל- N-methyl-D-aspartate, עשוי לצמצם באופן משמעותי תסמיני דיכאון בתוך 24 שעות וכי השפעתו נמשכת למשך 72 שעות לפחות. הכותבים מציינים כי לאור השפעתו המהירה, החומר עשוי לסייע במיוחד למטופלים אובדניים. עם זאת, במחקרים קודמים נמצא כי מטופלים רבים שקיבלו טיפול יחיד חוו הישנות כעבור שבועיים. כמו כן, בימים אלו נערכים מחקרים לבדיקת היעילות של Ketamine לטיפול בהפרעה בי-פולארית ובהתמכרות.

הכותבים מוסיפים כי לאחרונה פורסמה סקירה ספרותית של מחקרים משנות ה-60, ומצאה כי Psilocybin ו-LSD הם יעילים לטיפול ב-OCD. הם מציינים כי מחקר חדש הדגים כי טיפול ב-Psilocybin הוביל לשיפור מהיר בתסמיני OCD במטופלים עם עמידות לטיפולים אחרים. בימים אלו נערכים מספר מחקרים לבדיקת היעילות של Psilocybin ו-LSD לטיפול בחרדה ודיכאון בחולי סרטן סופניים. באחד ממחקרים אלו נמצא כי Psilocybin הוביל לשיפור במצב הרוח וצמצום החרדה למשך שבועיים עד חצי שנה. מחקר נוסף הדגים כי Psilocybin היה יעיל לטיפול בכאבי ראש מסוג Cluster headaches.

לדברי הכותבים, הממצאים הללו תומכים בתצפיות המוקדמות משנות ה-60 של המאה הקודמת, לפיהן חומרים פסיכודליים עשויים להוביל לשיפור בתסמינים ואף לעורר תהליכים הסתגלותיים ארוכי טווח. הם מוסיפים כי לחומרים פסיכודליים יש השפעה דיסוציאטיבית הדומה לחלק מהתסמינים של מצב פסיכוטי, ועל כן ייתכן וניתן לעשות שימוש בחומרים אלו לצורך מחקר של הפרעות פסיכוטיות.

להערכתם, החומרים הפסיכודליים משפיעים על העברת הגלוטמט במעגל הלימבי ובאזור הפרה-פרונטלי, ולכן הם בעלי השפעה פלסטית על המוח. הכותבים מדגישים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא על מנת לבסס השערה זו, ולבחון כיצד ניתן לצמצם את תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בחומרים אלו.

Nat Rev Neurosci. 2010 Sep;11(9):642-51

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה