פסיכיאטריה

נטילת מולטי-ויטמינים אינה משפרת את ההישגים האקדמיים של ילדים (J Am Dietetic Assoc)

למרות התועלת הבריאותית המוכחת של נטילה יומית של מולטי-ויטמינים, מחקר חדש בקרב ילדים בגיל בית-ספר בניו-ג’רסי, לא מצא השפעה חיובית על הציונים בבחינות או אף הגעה בזמן לבית הספר.

הממצאים סותרים דיווחים קודמים לפיהם תוספי ויטמינים הובילו לשיפור בהישגים האקדמיים ובהתנהגות, בעיקר בילדים בסיכון להרגלי תזונה ירודים.

החוקרים ביקשו לערוך מחקר שייבחן את המצב בעולם האמיתי, אך לרוע המזל לא הצליחו להדגים תועלת למולטי-ויטמינים בהיבט זה.

החוקרים עקבו אחר כ-700 ילדים בכיתות ג’ עד ו’, במהלך שנת הלימודים 2004-2005. מחצית מהילדים נטלו תוספי מולטי-ויטמינים בלעיסה בכל יום לימודים, במהלך ארוחת הצהריים או ההפסקה, בעוד שיתר המשתתפים נטלו כדור פלסבו שהיה דומה במראה ובטעם, אך ללא המרכיב הפעיל.

בתום שנת הלימודים, החוקרים לא מצאו כל הבדל בציוני המבחנים המתוקננים, בממוצע הציונים, או באיחורים או היעדרויות, בין שתי הקבוצות.

החוקרים מדווחים כי הוויטמינים שניתנו במסגרת המחקר סיפקו רק 12.5% ו-50% מהערך היומי של קלציום וברזל, בהתאמה, ביחד עם 100% ממרבית הוויטמינים והמינראלים האחרים.

לאור העובדה שבמספר משתתפים זוהו רמות לא-מספקות של שני הנוטריינטים הללו לפני תחילת הטיפול בתוספי מזון, ייתכן כי חלק מההשפעות האפשריות היו מוגבלות מלכתחילה.

החוקרים כותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי וויטמינים אינם מהווים את הפתרון. ייתכן כי דרושים מולטי-ויטמינים פוטנטים יותר, או תכנית מקיפה יותר לשינוי אורחות החיים אחת שאינה כוללת רק שינוי תזונתי, אלא גם פעילות גופנית וגורמים אחרים העשויים להשפיע על ההישגים בלימודים וההתנהגות.

מומחים מציינים כי רק באזורים בעולם בהם קיימים חסרים של מרכיבי מזון עם שכיחות גבוהה של תת-תזונה, ניתן לצפות לשיפור בתפקוד ילדים בעקבות מתן תוספים אלו. הם מוסיפים כי חברות תוספי המזון מימנו חלק גדול מהמחקרים שהדגימו השפעה חיובית למולטי-וויטמינים במדינות כמו ארה”ב ובריטניה. במחקר הנוכחי מומן ע”י איגוד ללא כוונות רווח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהמחקר הנוכחי לא הדגים תועלת במתן מולטי-וויטמינים בהיבט זה, יש לבחון דרכים נוספות לשפר את המצב הבריאות ואיכות החיים של הילדים, ולסייע להם להצליח יותר בלימודיהם.

J Am Dietetic Assoc 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה