פסיכיאטריה

רמות נמוכות של וויטמין D והסיכון למחלת פרקינסון (Archives of Neurology)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת יולי של Archives of Neurology עולה קשר בין רמות וויטמין D ובין מחלת פרקינסון. מהמחקר שכלל למעלה מ-3000 משתתפים עולה כי רמות נמוכות של וויטמין D מלוות בסיכון מוגבר למחלת פרקינסון, ולרמות גבוהות של הוויטמין השפעה מגנה.

המחקר נערך בפינלנד, אזור המאופיין בחשיפה מוגבלת לאור שמש והאוכלוסייה בפינלנד מתאפיינת ברמות נמוכות של וויטמין D. רמות וויטמין D עמדו על כמחצית מהרמה האופטימאלית של 75-80 ננומול לליטר.

לדברי מומחים, ההתייחסות כיום לוויטמין D היא כאל הורמון בעל השפעה על בקרת משק הסידן ובריאות העצם.  במטרה לבחון את הקשר בין וויטמין D ובין מחלת פרקינסון, החוקרים התבססו על מדגם גדול מסקר Mini-Finland Health Survey. במהלך 29 שנות המעקב, תועדו 50 מקרים חדשים של מחלת פרקינסון.

החוקרים העריכו את רמות וויטמין D בדם באמצעות דגימות קפואות שאוחסנו בתחילת המחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי ריכוז וויטמין D של 50 ננומול לליטר ומעלה, לווה בירידה של 65% בסיכון למחלת פרקינסון, בהשוואה לערכים של מתחת ל-25 ננומול לליטר, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים שונים. הסיכון היחסי בין הרמה הגבוהה והנמוכה ביותר של הוויטמין עמד על 0.35 (95% CI = 0.15-0.81,  p=0.006).

למרות הרמה הכללית הנמוכה של הוויטמין במדגם המחקר, החוקרים זיהו קשר מנה-תגובה.

המנגנון המדויק האחראי להשפעה המגנה של וויטמין D מפני מחלת פרקינסון אינו מובן לחלוטין. עם זאת, בעבר הוכח כי לוויטמין השפעה מגנה על מערכת העצבים דרך מנגנונים נוגדי-חמצון, בקרה עצבית על משק הסידן, השפעה על פעילות מערכת החיסון, הגברת הולכת עצב ומנגנוני דה-טוקסיפיקציה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בתחום.

Arch Neurol. 2010;67:808-811

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה