פסיכיאטריה

האם התכשיר Natalizumab עשוי לשפר עיבוד שפתי בחולים עם טרשת נפוצה? (מתוך כנס CMSC)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-24 של ה-Consortium of Multiple Sclerosis Centers (CMSC) והכינוס המשותף ה-3 של ה-Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ACTRIMS) עולה כי טיפול ב-Natalizumab (טייסברי) עשוי להביא לשיפור בעיבוד השפתי ובשליפת חומר מילולי שנרכש לאחרונה בחולים עם טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS).

החוקרים ביקשו להשוות את ההשפעה של Natalizumab לטיפול בתרופות אחרות המשנות את מהלך המחלה בחולים עם טרשת נפוצה. נכללו במחקר 46 חולים אשר טופלו ב-Natalizumab (בגיל ממוצע של 43.2±9.1 שנים; מספר ממוצע של שנות השכלה, 15.1±2.5 שנים; 76% נשים; Interest Interval ממוצע, 14.9±3.9 חודשים). החולים הראו ציון ממוצע של מדד ה-Expanded Disability Status Scale (EDSS) של 3.8±2.2 נקודות ומשך מחלתם היה פחות מחמש שנים ב-9%, בין 5-10 שנים ב-50% ולמעלה מעשר שנים ב-41% מהחולים.

החולים עברו מבחן ממוחשב בן 30 עד 60 דקות אשר נועד להעריך פגיעה קוגניטיבית קלה (המכונה Mindstreams). כל נבדק נבחן פעם אחת לפני תחילת הטיפול או מוקדם במהלכו (עד שלושה עירויים של התרופה), ופעם נוספת לאחר השלמת חלק ניכר יותר מהטיפולים (למעלה מתשעה עירויים).

בקבוצת הביקורת נכללו 37 חולים יציבים, מהם עשרה טופלו ב- Interferon Beta-1a (Avonex), חמישה טופלו ב- Interferon Beta-1b (Betaseron), חמישה טופלו ב-Interferon Beta-1a (Rebif), חמישה נוספים טופלו ב-CombiRX, ארבעה טופלו ב-Glatiramer Acetate (Copaxone) ושמונה היו ללא טיפול כלל. בקבוצה זו עמד הגיל הממוצע על 45.8±10.8 שנים, רמת ההשכלה על 14.9±3.6 שנים, 78% מהם היו נשים, וה-Interest Innterval עמד על 18.3±5.0 חודשים. ציון מדד ה-EDSS הממוצע היה 2.8±1.8 נקודות ומשך המחלה היה פחות מחמש שנים ב-32%, בין 5-10 שנים ב-43% ולמעלה מעשר שנים ב-24% מהחולים.

החוקרים עשו שימוש בחישובים חוזרים של Analysis of variance (ANOVA)על מנת להעריך את השיפור במדד ה-EDSS, את מדדי התחומים הקוגניטיביים המתוקננים לגיל ולהשכלה, ואת המדיע הגולמי מהמבחנים הפרטניים. על מנת להעריך את גודל ההשפעה, חישבו החוקרים את ערך ה-Cohen’s d.

החוקרים מדווחים כי נצפה שיפור בקבוצת ה-Natalizumab (p=0.04; d=0.21) אולם לא כך בקבוצת הביקורת (p=0.15; d=0.11) ביחס לתפקוד הזיכרון, ובמיוחד הזיכרון המילולי (p בין 0.001 ו-0.004 ו-d בין 0.43 ו-0.55 עבור קבוצת ה-Natalizumab; p בין 0.18 ו-0.62 ו-d בין 0.02 ו-0.14 עבור קבוצת הביקורת). בנוסף, הראתה קבוצת ה-Natalizumab שיפור גם בתפקודי המילולי (p=0.005; d=0.07). השיפור נצפה במבחנים של התאמה וחריזה, וכן נצפה שיפור במדד ה-EDSS (p=0.03, d=0.45 בקבוצת ה-Natalizumab לעומת p=0.26, d=0.05 בקבוצת הביקורת).

לדברי החוקרים, לא ציפו לראות שיפור בתפקוד הקוגניטיבי בפרק זמן קצר זה. הם מוסיפים כי מבחן ה-Mindstreams בו עשו שימוש היה יעיל, וכי קשה מאוד להעריך תפקוד קוגניטיבי בחולים עם טרשת נפוצה. מבחן זה סיפק מידע קל ליישום, הם מציינים, והינו קצר ואינו מעייף עבור הנבדקים. לטענתם, כלים נוירולוגיים כמותיים אלו איפשרו להם לראות מה משמעותו של כישלון טיפולי ומהי הצלחה טיפולית. הם מציינים כי התכשיר Natalizumab (טייסברי) הינו אחד הטיפולים שהינם ככל הנראה יעילים יותר בדיכוי הדלקת במערכת העצבים המרכזית, ויתכן ומאפשר למוח להתאושש. בנוסף, יתכן וחולים אלו ימשיכו להשתפר עם עיכוב התקדמות המחלה, הם מציעים.

החוקרים מביעים ביקורת כלפי השימוש הנרחב במדד ה-EDSS בהשוואה למבחנים הממוחשבים בהם נעשה שימוש במחקרם זה, וטוענים כי יש בזה הראשון משום שימוש ב’שיטות נוירולוגיות מעידן האבן’ על מנת לקבוע כיצד לטפל בחולים. מאידך, מומחים אחרים שנכחו בכנס היו מסופקים ביחס לשיטה החדשה, וטענו כי היו רוצים לראות תיקוף נוסף של שיטות אלו בטרם יישומן בצורה נרחבת.

אחד המומחים שנכח בכנס הביע ספק לגבי הממצא לפיו היו שיפורים בעיבוד השפתי בעקבות הטיפול. לדבריו, מסקנות המחקר הנוכחי הינן מפתיעות, מאחר והפרעות בשפה אינן הבעיה בטרשת נפוצה. בדרך כלל, הוא מסביר, הכישורים השפתיים שמורים יחסית בהשוואה למהירות העיבוד ולזיכרון העבודה.

מתוך הכנס השנתי ה-24 של ה-Consortium of Multiple Sclerosis Centers (CMSC) והכינוס המשותף ה-3 של ה-Americas Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ACTRIMS), שנערך בחודש יולי 2010 בסן-אנטוניו, טקסס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה